Siirry pääsisältöön
Veneen huolto
Published: 2025-06-11

Veneen moottori ei käynnisty – mitä teen?

Kun veneen moottori lakkaa toimimasta, syynä on usein se, että polttoaine ei pääse sinne minne pitäisi. Polttoaineen kulkua voi estää polttoainejärjestelmään vuotava ilma tai suodattimeen tai letkuun päätynyt roska. Lue vinkkimme vianetsintään ja välty moottorihäiriöiltä!

MOTORPROBLEM_ADOBESTOCK

Kun vene on valmiina lähtöön ja lastattu innokkailla matkustajilla, voi moottorihäiriö pilata tunnelman ja pahimmassa tapauksessa johtaa vaaratilanteeseen. Jos moottori yhtäkkiä lakkaa toimimasta – ja tilannetta pahentaa esimerkiksi virtaukset tai tuuli – on ankkuri apuvälineenä tärkeä, jotta pystyt selvittämään ongelman ja tarvittaessa soittamaan apua.

Tässä vinkkejä, joiden avulla voit selvittää vian syytä ja ehkä jopa välttyä polttomoottoreita vaivaavilta ongelmilta jatkossa.

Kun moottori ei käynnisty

Saako starttimoottori virtaa?
Painat käynnistyspainiketta tai käännät virta-avainta, mutta mitään ei tapahdu. Syynä voi olla sähkövika. Tarkista virtakytkimet ja varmista, että kaapelit ovat kiinni molemmissa veneen akuissa. Tarkista myös, että akkujen jännite on riittävä starttimoottorin pyörittämiseen.

Kulkeeko polttoaine moottoriin?
Tarkista säiliön polttoainetaso sekä sen ja moottorin välissä olevat hanat ja suodattimet. Useimmissa perämoottorilla varustetuissa veneissä on polttoainesuodatin. Suodattimien tulee olla puhtaita, eikä niissä saa olla vettä. Puristuksissa oleva letku voi estää polttoainevirtauksen.

Tuulettuuko polttoainesäiliö?
Ilmanvaihto polttoainesäiliössä on tärkeää, jotta polttoaine voi virrata moottoriin. Useimmat säiliöt tuulettuvat automaattisesti, mutta joissakin polttoainesäiliössä on venttiili, jota on pidettävä auki.

Ilmaa polttoainejärjestelmässä?
Dieselmoottorit ovat herkkiä ilmalle polttoainekoneistoissaan – tuuleta niitä ohjeiden mukaisesti.

Tukos polttoaineletkussa?
Jos suodattimet ovat puhtaat eikä niissä ole vettä tai ilmaa, niissä voi olla roskia, jotka tukkivat polttoaineletkun. Tässä tapauksessa letku tulee puhdistaa tai vaihtaa.

Onko choken taso oikea?
Bensiinimoottorit tarvitsevat usein oikein asetetun choken, jonka tehtävä on rajoittaa ilman virtausta, kun moottori käynnistetään. Testaa enemmän ja vähemmän chokea – ja myös ilman.

Likaa kaasuttimessa?
Bensiinimoottorin kaasuttimen tulee olla oikein säädetty ja puhdas, jotta polttoainekanaviin ei kerry likaa. Katso ohjekirjasta ohjeet kaasuttimen huoltoon ja hoitoon!

Ennaltaehkäise moottoriviat

Pidä suodattimet puhtaana, äläkä käytä vanhaa polttoainetta
Polttoainesäiliön ja moottorin välisen tukoksen syynä on usein se, että suodattimet ovat täyttyneet roskalla tai vedellä eikä polttoaine pääse moottoriin ja sylintereihin. Suodattimet kannattaa siis puhdistaa säännöllisesti ja välttää polttoaineen jättämistä säiliöön talven yli, koska kondenssi voi lisätä veden määrää säiliössä. Bensiini ja diesel jäävät kellumaan veden pinnalle, ja vesikerroksessa voi kehittyä bakteereja, jotka voivat tukkia suodattimet.

Lue lisää dieselbakteereista.

Älä tankkaa RME-lisäainetta sisältävää dieseliä
Useimmilla veneiden tankkausasemilla ei myydä enää dieseliä, joka sisältää rypsiöljystä valmistettavaa RME-lisäainetta, mutta tavallisilla huoltoasemilla se on yleistä. Rypsiöljy tarjoaa ravintoa bakteereille, joten sitä sisältävää dieseliä ei pitäisi käyttää veneissä. HVO-polttoainetta sen sijaan voi käyttää veneissä, sillä se ei lisää bakteerien kasvua.

Lue ympäristöystävällisistä polttoaineista.

Huolla moottori säännöllisesti
Öljynvaihdon ja suodattimien puhdistamisen tai vaihtamisen lisäksi on hyvä kiristää ruuveja ja muttereita tasaisin väliajoin, tarkistaa liitännät ja varmistaa, että polttoaineletkut eivät ole puristuksissa. Bensiinimoottori tarvitsee säännöllisesti uuden sytytystulpan. Moottorin vesijäähdytys vaatii usein sisäisen potkurin, impellerin, joka sekin tulee vaihtaa säännöllisin väliajoin. Moottorisi ohjekirja neuvoo asiassa.

Tarkista ja huolla akut
Akun kesto riippuu sen rakenteesta, käytöstä ja iästä. Roskat akun pinnalla voivat johtaa sähköä ja aiheuttaa ryömintävirtaa, minkä seurauksena akku saattaa tyhjetä – pidä siis akku puhtaana. Myös akun ja johtojen välinen liitäntä on hyvä pitää puhtaana, jotta korroosiota ei pääse syntymään. Joihinkin akkuihin pitää myös lisätä akkuvettä.

Veneiden akut tyhjenevät hitaasti, joten säännöllinen lataaminen on hyväksi niille.

Me Alandialla tunnemme veneilyn. Haluamme kertoa vesillä liikkujille turvallisesta veneilystä, veneen omistamisesta ja vakuuttamisesta. Sillä veneily on parasta silloin, kun tietää, mitä tekee. Tunne veneily Alandian kanssa: lue lisää venevakuutuksista tästä ja seuraa meitä myös somessa.

utombordare-bla-1

Moottorivene - sisämoottori

inombordare-bla

Moottorivene - perämoottori

segelbat-bla

Purjevene

vattenskoter-bla

Vesijetti

Aiheeseen liittyvät artikkelit

dieselbakterier_kan_leda_till_motorstopp

Dieselbakteerit voivat pysäyttää moottorin

Onko veneessäsi dieselmoottori? Pidä huolta etteivät dieselbakteerit tee polttoaineesta paksua…
DSC03368 (1)

Merirokko

Varoitus! Merirokon toukat ovat nyt alkaneet kiinnittyä veneen pohjiin, huolehdi…
viggan3

Veneen talvisäilytys – asiantuntijan vinkit onnistuneeseen säilytykseen talven yli

Miten veneen talvisäilytykseen kannattaa varautua? Mitä kaikkea veneen omistajan pitää…