Siirry pääsisältöön
Vastuullisuus Veneen huolto
Published: 2022-07-25

Biopolttoainetta veneeseen? Ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja on useita

HVO, biodiesel ja etanoli. Bensiini- ja dieselmoottoreihin tarkoitettujen ympäristöä säästävien polttoaineiden valikoima kasvaa. Minkälaisia biopolttoaineita veneisiin on tarjolla ja sopivatko ne kaikkiin moottoreihin?

BIOBRANSLEN_1

Ympäristöystävällistä veneilyä suosivalle biopolttoaine voi olla houkutteleva vaihtoehto. Se mahdollistaa päästöjen vähentämisen, vaikka jatkaisikin bensiini- tai dieselmoottorilla ajamista sähköön siirtymisen sijaan.

Mutta mitä biopolttoaine on? Toisin kuin perinteinen bensiini tai diesel, jotka on valmistettu fossiilisesta öljystä, biopolttoaineet valmistetaan uusiutuvasta orgaanisesta aineesta. Se voi olla metsäteollisuuden energiapitoista jätettä, puhdistamojen lietettä, sokeriruokojätettä tai viljelykasveja, kuten maissia. Kuten fossiilisenkin öljyn, myös biopolttoaineen tuottamiseksi tarvitaan usein kehittynyt jalostusprosessi, jotta siitä saadaan polttomoottorissa toimivaa polttoainetta.

On myös olemassa fossiilisia polttoaineita, jotka vaikuttavat lähiympäristöön vähemmän haitallisesti. Joillakin järvillä ja vesistöillä on esimerkiksi sallittua käyttää vain fossiilista alkylaattibensiiniä, sillä se tuottaa vähemmän myrkyllisiä päästöjä kuin tavallinen bensiini.

Jos haluat käyttää biopolttoainetta veneessäsi, kysy moottorin myyjältä tai valmistajalta polttoainevaatimuksista. Jotkut valmistajat asettavat erityisvaatimuksia sille, mitä polttoainetta moottorissa voi käyttää, ja takuu on voimassa sen mukaisesti.

Veneisiin on tarjolla erilaisia biopolttoaineita

Näitä polttoaineita markkinoidaan ympäristöystävällisinä:

HVO: HVO (hydro-treated vegetable oil) tarkoittaa vetykäsiteltyä kasviöljyä, mutta HVO:ta voidaan valmistaa myös eläinrasvasta. Dieselmoottorissa käytettävän polttoaineen kemialliset ominaisuudet ovat suurelta osin identtisiä perinteisen fossiilisen dieselpolttoaineen kanssa. HVO:ta voidaan sekoittaa fossiiliseen dieseliin, ja sitä myydään joskus sekoitteena, kuten HVO97/RD97.

Etanoli: Etanolia tuotetaan käyttämällä ja tislaamalla esimerkiksi kasveja ja metsäjätettä. Etanolia on sekoitettu fossiilisen bensiinin kanssa polttoaineeksi jo vuosien ajan, ja nykyään huoltoasemien tavallinen E10-bensiini sisältää jopa kymmenen prosenttia etanolia. Jotkut vanhat venemoottorit ja polttoaineletkut eivät kestä niin suurta määrää etanolia (joka toimii liuottimena ja voi vahingoittaa kumia), ja siksi niihin suositellaan E5-bensiiniä, jossa osuus on enintään viisi prosenttia. Selvitä jälleenmyyjältä tai moottorin valmistajalta, mikä sopii omaan bensiinimoottoriisi.

Jotkut moottorit käyvät E85-polttoaineella, josta enintään 85 prosenttia on etanolia. Sekä kaksi- että nelitahtimoottorit voidaan muuntaa etanolikäyttöisiksi muun muassa vaihtamalla kaasuttimia.

Biodiesel (FAME): Valmistetaan kasviperäisistä raaka-aineista, kuten rapsista, soijasta ja maissista, tai eläinrasva- tai ravintolarasvajätteestä. Biodiesel koostuu erilaisista rasvahappometyyliestereistä, joista käytetään lyhennettä FAME. Lähes kaikki tieliikenteeseen tarkoitettu diesel on biodiesel-sekoitetta. Venekäytössä polttoaineen biologiset ainesosat voivat lisätä tankin bakteerikasvuston riskiä.

Synteettinen diesel, GTL: Synteettistä dieseliä tuotetaan synteesikaasusta, jota puolestaan voidaan tuottaa sekä fossiilisesta raaka-aineesta että uusiutuvasta biomassasta. Polttoaine koostuu parafiinihiilivedyistä, eikä siitä aiheudu juuri lainkaan rikkipäästöjä eikä aromaattisten hiilivetyjen päästöjä. Biomassasta tuotettua synteettisestä dieseliä kutsutaan BTL:ksi.

RME: Rypsiöljystä eli rypsimetyyliesteristä valmistettu biodiesel. Biologiset ainesosat voivat yhdessä veden kanssa lisätä tankin bakteerikasvuston riskiä. Tieliikenteeseen tarkoitetussa dieselissä on usein seassa RME:tä.

Biobensiini: Biobensiini on sekoitus uusiutuvaa ja fossiilista polttoainetta. Uusiutuva osuus tulee esimerkiksi energiapitoisista elintarvikejäämistä ja etanolista. Polttoainetuotteena käytettävästä biobensiinistä enintään kolme neljäsosaa on uusiutuvaa.

Alkylaattibensiini: Alkylaattibensiini ei ole biopolttoainetta, vaan se on valmistettu fossiilisista raaka-aineista. Se sisältää kuitenkin vähemmän haitallisia aromaattisia hiilivetyjä kuin tavallinen bensiini. Vanhoissa perämoottoreissa yleiset kaksitahtimoottorit vapauttavat paljon palamatonta polttoainetta veteen. Niinpä osa päästöistä vähenee, jos tavallisen bensiinin sijaan käytetään alkylaattibensiiniä.

Kaksi kättä, jotka pitävät tankkaussuuttimia.

Öljytyyppi vaikuttaa päästöihin

Päästöihin vaikuttaa myös se, mitä öljyä moottorissa käytetään. Öljyjä on paljon erilaisia, ja ongelmien välttämiseksi on tärkeää valita oikeanlainen öljy. Öljyjen ominaisuudet voivat vaihdella lämpötilan ja moottorin käyttötavan mukaan.

Eri polttoaineilla voi olla erilaiset vaatimukset öljynvaihdolle ja muulle huollolle. Myös polttoaineiden tiheys ja energiasisältö sekä palovaara ja varastointiominaisuudet vaihtelevat.

Markkinoille tulee jatkuvasti uusia polttoainetuotteita, joita markkinoidaan veneenomistajille. Polttoaineen ympäristövaikutukset ja sopivuus moottoriisi riippuvat polttoaineen koostumuksesta, valmistustavasta ja teknisistä ominaisuuksista.

Biopolttoainetta veneeseen – ei mikään uusi juttu

Uusiutuvaa polttoainetta on käytetty veneiden moottoreissa jo pitkään. Esimerkiksi höyrylaivat toimivat aikanaan puuhiilellä ja polttopuilla. Vaikka useimmissa venemoottoreissa käytetään nykyään fossiilisia polttoaineita, polttoaineiden koostumus on alkanut muuttua jo kauan sitten. Kun ensimmäinen dieselmoottori esiteltiin Pariisissa vuonna 1900, se sai virtansa maapähkinäöljystä. Toisen maailmansodan aikaan bensiiniä säännösteltiin, ja vapaa-ajan veneiden polttomoottoreita muunnettiin toimimaan polttohiilestä tai polttopuusta muodostuvalla geenikaasulla. Yhdysvalloissa venebensiinissä on jo pitkään ollut suhteellisen suuri osuus etanolia.

Me Alandialla tunnemme veneilyn. Haluamme kertoa vesillä liikkujille turvallisesta veneilystä, veneen omistamisesta ja vakuuttamisesta. Sillä veneily on parasta silloin, kun tietää, mitä tekee. Tunne veneily Alandian kanssa: lue lisää venevakuutuksista tästä ja seuraa meitä myös somessa.

utombordare-bla-1

Moottorivene - sisämoottori

inombordare-bla

Moottorivene - perämoottori

segelbat-bla

Purjevene

vattenskoter-bla

Vesijetti

Aiheeseen liittyvät artikkelit

markning-sec

Perämoottorin ja veneen merkitseminen kannattaa – varas ei huomaa näkymätöntä merkintää

Veneen ja perämoottorin merkitseminen on tärkeää, jotta poliisi, rannikkovartiosto ja…
Veneitä myrskyssä

Näin suojaat veneesi myrskyltä ja muilta sääilmiöiltä

Merten lämpeneminen voimistaa myrskyjä, ja veneen omistajien on syytä varautua…
DSC03368 (1)

Merirokko

Varoitus! Merirokon toukat ovat nyt alkaneet kiinnittyä veneen pohjiin, huolehdi…