Hyvät merimiestavat

Navigointisovellusten edut ja haitat

Miten navigointisovellukset toimivat tabletilla? Vastaus on selvä: yleisesti ottaen huonommin kuin plotterilla, mutta kehitys on nopeaa ja uusia, paremmin toimivia versioita julkaistaan jatkuvasti. Tutustu kymmenen sovelluksen testiimme!

navigationsapp

Alandia Venevakuutus testasi kymmenen erilaista navigointisovellusta. Testi toteutettiin Ruotsin länsirannikolla ja Suomen etelärannikolla. Vertasimme mm. merikarttatietoja, grafiikkaa/luettavuutta ja toiminnallisuuksia.

– Osa sovelluksista toimi hyvin, toiset eivät niinkään. Ja tuloksista riippumatta tabletti on joka tapauksessa vain muita navigointivälineitä täydentävä varuste, muistuttaa vahinkopäällikkö Ricard Sjöström Alandia Venevakuutuksesta. Tabletti on vain muita navigointivälineitä täydentävä varuste.

Merikartta

  • Sovelluksissa hyödynnetään kahdentyyppisiä merikarttoja: rasteri- ja vektorikarttoja. Rasterikartta on paperikartan digitaalinen kopio. Vektoroitu kartta voi olla kaupallisen toimijan vektoroitu kopio paperikartasta tai perustua liikenneviraston digitaalisesti tuottamaan tietoon. Kartan laatu tabletilla riippuu täysin käytetyn alustan laadusta. Usein pohjana on käytetty vaihtelevantasoisia paperikarttoja, joissa esiintyy puutteellista tai väärää tietoa esimerkiksi syvyyksiä tai rantalinjojen, merimerkkien, majakoiden tai karien sijaintia koskien.
  • Rasterikarttojen etu on niiden yhdenmukaisuus suhteessa paperikarttoihin. Se tekee niistä tunnistettavia. Eikä käyttäjä voi vahingossa hävittää tärkeää tietoa muuttaessaan asetuksia. Puutteellista rasterikartoissa on epätarkkuus lähelle kohdennettaessa. Vektoroidun kartan etuja ovat kohdentaessa selkeänä säilyvä kuva sekä se, että näytettävän tiedon voi valita itse. Samalla tähän tosin sisältyy riski kadottaa olennaista tietoa. Miinusta vektorikartat saavat myös siitä, että käytetyt symbolit saattavat poiketa paperikartoissa käytettävistä.

Grafiikka ja luettavuus

  • Luettavuus on yleisesti ottaen selkeää, mutta heikkenee voimakkaassa auringonpaisteessa.
  • Osasta ohjelmia löytyy erilliset näyttöasetukset päivä- ja yökäyttöön.
  • Joissain ohjelmissa teksti ja symbolit ovat epäselviä ja niitä on katsottava läheltä nähdäkseen kunnolla.

Kestävyys

  • Tabletit ovat muutamia harvoja ja kalliita poikkeuksia lukuun ottamatta herkkiä vedelle ja kolhuille. Vesillä on hyvä käyttää suojaavaa kuorta.
  • Kosketusnäyttöjen heikkous on niiden puutteellinen toimivuus kosteissa oloissa, niin suojakuorta käyttäessä kuin ilman sitä.

Sijainti, kurssi ja nopeus

  • GPS tarjoaa tabletilla useimmiten hyvät sijainti-, kurssi- ja nopeustiedot. Tämä tosin vaatii kunnollisen yhteyden GPS-satelliitteihin. Yhteys heikkenee veneen sisätiloissa.
  • Osa sovelluksista vastaanottaa ja käyttää Bluetoothilla tai Wifillä liitettyjen ulkoisten sensoreiden, kuten GPS- tai AIS-laitteen, kompassin, kaikuluotaimen, tuuli-instrumenttien tai autopilotin tuottamaa tietoa.
utombordare-bla-1

Inombordare

inombordare-bla

Utombordare

segelbat-bla

Segelbåt

vattenskoter-bla

Vattenskoter

Aiheeseen liittyvät artikkelit

alandia-kasienjajalkojennosto-1

Viis jumppaliikkeistä, kunhan muistat tehdä ne!

Pitkillä venematkoilla hikiliikunta jää helposti väliin ja veneherkut varastoituvat johonkin…
dsc03529-scaled

Välitä jauhesammuttimestasi

Jauhesammuttimen on toimittava, kun sitä tarvitaan. Helppo, mutta hyödyllinen konsti…
_KMS2448

Merimerkit ja väylämerkit näyttävät tietä – tätä värit ja muodot tarkoittavat

Merimerkkien tunteminen kuuluu jokaisen vesilläliikkujan perustaitoihin. Jos edellisestä veneilykerrasta on…