Hyödyllisiä vinkkejä poiju- ja ankkurikiinnitykseen | Alandia
Hyvät merimiestavat

Hyödyllisiä vinkkejä poiju- ja ankkurikiinnitykseen

Onko suunnitelmissasi ankkuroida lahteen tai viettää yö luonnonsatamassa? Markkinoilta löytyy monenlaisia ankkureita ja parhaan mallin valinta voi tuottaa vaikeuksia.

Alandia-RBK-06

Ankkurikiinnitys

Onko suunnitelmissasi ankkuroida lahteen tai viettää yö luonnonsatamassa? Markkinoilta löytyy monenlaisia ankkureita ja parhaan mallin valinta voi tuottaa vaikeuksia.

Miten painava ankkuri tarvitaan?

Hyvän lähtökohdan saat seuraavalla laskukaavalla: Veneen pituuteen metreissä lisätään veneen leveys metreissä ja paino tonneissa. Yhteissumma kertoo tarvittavan ankkurin painon kiloina.

Myös kunnon vetokulma on tärkeä. Liian laaja kulma lisää irtoamisen riskiä. Lähtökohtaisesti ankkuriköydellä on hyvä olla pituutta 4–5 kertaa vedensyvyyden verran.

Pohja ratkaisee

Ankkurin malli ja pohjan koostumus ratkaisevat sen, kuinka hyvin ankkuri pitää. Merenpohjan olosuhteetkin vaihtelevat – on kalliota, kiveä, rehevää kasvillisuutta, hiekkaa ja savea, joko kovaa tai irtonaista.

Yksi tavallisista ja käytännöllisistä vaihtoehdoista on naara-ankkuri. Se toimii hyvin pienemmissä veneissä ja enimmäkseen kovasta savesta koostuvassa pohjassa.

Suurempiin, yli 20-jalkaisiin veneisiin suositellaan aura-ankkuria. Tunnettuja merkkejä ovat esimerkiksi Bruce ja Force. Malli on monikäyttöinen, ankkuri kaivautuu syvälle ja sopii hyvin irtonaiseen, hiekasta, savesta, mudasta tai sorasta koostuvaan pohjaan.

Hiekalla

Hiekkapohjassa toimii parhaiten levyankkuri. Tunnetuinta Danforth-merkkiä ovat kopioineet muut valmistajat, kuten Fortress, Facett ja Britany. Malli tartuu kehnommin levä- ja kivipohjaan.

Lautasen muotoinen pyöreä ankkuri sopii hyvin lyhytkestoiseen ankkurointiin päiväsaikaan. Yökiinnitykseen se on sopimaton.

Valitse ankkurointipaikka tarkoin ja ole valmis vaihtamaan paikkaa

Pohjan koostumus käy ilmi merikartasta. Valitse kulloiseenkin pohjaan sopivin ankkurimalli ja tarkista tasaisin väliajoin, että ankkuri on tukevasti paikoillaan.

Ota huomioon myös vallitseva ja tuleva sää sekä mahdollinen muu lähistön vesiliikenne, joka saattaa tuottaa voimakkaampaa aallokkoa.

Ole valmis vaihtamaan ankkuripaikkaa, jos sää muuttuu tai ankkuri pettää.

Poijukiinnitys

Poijukiinnityksellä on etunsa. Usein siihen päädytään, kun laiturin lähellä on liian matalaa tai jos venepaikoista on pulaa. Näillä neuvoilla poijukiinnitys sujuu turvallisesti.

Itse poijuankkurin pitää olla riittävän painava. Siihen pätee seuraava nyrkkisääntö: jos vene painaa puoli tonnia, on ankkurin oltava vähintään 200-kiloinen. Jos taas veneen paino on kaksi tai neljä tonnia, tarvitaan vastaavasti 300 tai 600 kilon ankkuri.

Myös pohjan laatu vaikuttaa asiaan. Ankkuri pitää parhaiten savivoittoisessa pohjassa, suojaisessa satamapaikassa. Jos taas pohja on enimmäkseen kiveä ja kalliota, on valittava painavampi ankkuri. Myös tupla-ankkurin käyttö voi olla paikallaan. Siinä tapauksessa ankkurit on yhdistettävä kettingillä.

Köysi

Sopiva veneen ja poijun välisen kiinnitysköyden mitta on noin kolmannes veneen pituudesta. Eli 3,5 metrin köysi sopii 10-metriselle veneelle. Liian pitkä köysi saattaa sotkeutua köliin tai potkureihin. Liian lyhyttä köyttä käytettäessä poiju taas saattaa siirtyä kovassa tuulessa tai vedenpinnan noustessa.

Luonnollisesti on syytä muistaa myös riittävän laaja kääntövara poijun ympäri kaikissa tuulensuunnissa!

Huolto

Tarkasta poiju säännöllisin väliajoin! Käytä poijun ja ankkurin välissä aina mahdollisimman paksua, vähintään 10 mm paksuista galvanoitua kettinkiä. Myös sakkelin on oltava galvanoitu. Tarkista kettingin kunto joka vuosi!

 

utombordare-bla

MOOTTORIVENE - SISÄMOOTTORI

utombordare-bla2

MOOTTORIVENE - PERÄMOOTTORI

segelbat-bla

PURJEVENE

vattenskoter-bla

VESIJETTI

Aiheeseen liittyvät artikkelit

lasagne_copy

Ruokaa merelle á la Heikki Karlsson

Viikonlopun ruokien valmistelu alkaa viikolla kotona. Nämä reseptit eivät ole…
alandia-kasienjajalkojennosto-1

Viis jumppaliikkeistä, kunhan muistat tehdä ne!

Pitkillä venematkoilla hikiliikunta jää helposti väliin ja veneherkut varastoituvat johonkin…
Vinter-el

Talvisähköt muodostavat turvallisuusriskin

Moni vene kytketään talvisäilytyksen aikana sähköverkkoon. Valitettavasti seurauksena voi olla…