Talvisähköt muodostavat turvallisuusriskin
Moni vene kytketään talvisäilytyksen aikana sähköverkkoon. Valitettavasti seurauksena voi olla tulipaloja. Oikeilla toimilla osa niistä olisi voitu välttää.
Talvisäilytyksen aika on käsillä. Moni säilyttää venettään hallitiloissa ja kytkee veneen hallin sähköverkkoon ylläpitääkseen peruslämpöä veneessä ja ladatakseen sen akkuja läpi talven. Kannattaa kuitenkin ajatella kahdesti ennen kuin liittää pistokkeen seinään, sillä veneitä on syttynyt tuleen sähkövian vuoksi.
Koska veneitä säilytetään halleissa vierivieressä nousevat palovahingot usein korkeiksi. Syy löytyy usein veneen ja hallin sähkökeskuksen välisistä sähköliitännöistä.
Muutama käytännön vinkki:
- Luovu tavallisista pistokkeista ja siirry käyttämään CEE-pistokkeita ilman adapteria, niin vaihe ja nolla kytkeytyvät oikein
- Älä käytä jatkojohtoja. Käytä vähintään 2,5 mm johtoa CEE-pistokkeella, mikäli jatkojohdon käyttö on välttämätöntä
- Tarkista, että johdot ovat ehjiä
- Asenna sulakkeet kaikille sähkölaitteille. Sulake tulee asentaa mahdollisimman lähelle akkua
Korkeintaan kaksi vuorokautta ilman valvontaa
Tulipalon riski kasvaa sähköjen ollessa kytkettyinä pidemmän aikaa. Kun vene on kesäisin käytössä, mahdolliset ongelmat tulevat huomatuksi ja korjatuksi ajoissa. Talvisin vene voi jäädä pitkiksikin ajoiksi vaille valvontaa.
– Veneen ei tulisi olla kytkettynä sähköverkkoon kahta vuorokautta kauemmin ilman valvontaa, painottaa Alandian Vakuutuksen vahinkopäällikkö Ricard Sjöström.
Akkujen lataaminen
Oikein mitoitetulla laturilla akun lataaminen kestää noin 12-16 tuntia. Tarkista akku ja laturi, mikäli latausjännite on korkea vielä 24 tunnin latauksen jälkeen. Älä jätä laturia lataustilaan mikäli on aihetta epäillä, että akku on vahingoittunut eikä lataudu. Katkaise sähköt latauksen valmistuttua.
Akkujen tulisi aina olla kiinnitettyinä haponkestävässä akkulaatikossa tai akulle suunnitellussa tilassa.
– Vältä akkujen asentamista moottoritilaan tai polttoainetankin läheisyyteen jos veneessäsi on bensiinillä toimiva moottori. Räjähdysriski on olennainen mikäli akut asennetaan väärään tilaan, kertoo Sjöström.
Älä säilytä palavia esineitä lämpölähteen tuntumassa.
Veneen sisätilalämmitin
Öljytäytteiset patterit tai keraamiset lämmittimet ovat suositeltavia. Älä säilytä palavia esineitä lämpölähteen tuntumassa. Varmista ettei johto joudu puristuksiin, puristuksissa oleva johto kehittää lämpöä, joka aiheuttaa tulipalon.
Käytä energiansäästölamppua mikäli aiot työskennellä veneen parissa talven aikana. Halogeenivalaisimet ovat turvallisuusriski, sillä ne kehittävät runsaasti lämpöä ja voivat aiheuttaa tulipalon.
Keulapotkuri
– Onko veneessäsi keulapotkuri? Muista kytkeä se irti akusta talven ajaksi, Sjöström muistuttaa.