Siirry pääsisältöön
Hyvät merimiestavat
Published: 2023-06-13

Rantautuminen ahtaaseen satamaan: 7 vinkkiä veneilijälle

Rantautuminen ahtaaseen satamaan voi tuntua pelottavalta. Omaa varmuuttaan voi kuitenkin lisätä yksinkertaisilla keinoilla. Veneasiantuntija Annika Trogen antaa seitsemän käytännön vinkkiä laituriin kiinnittymiseen rajallisessa tilassa.

Grundsund, Bohuslän, west coast Sweden

Avomerellä on helppo nauttia veneilystä, mutta monet kokevat veneen ohjaamisen uudessa paikassa tai ahtaassa satamassa niin vaikeaksi, että jättävät mieluummin veneretken väliin.

”On sääli, jos ei pääse kokemaan uusia paikkoja sen takia, että ahdas satama pelottaa”, sanoo veneilijöitä kouluttava Annika Trogen.

Annikalla on pitkä kokemus veneilystä, ja hän kohtaa kursseillaan kaikenlaisia veneenomistajia. Hän on kokenut ja nähnyt monia vaikeilta ja pelottavilta tuntuneita tilanteita, jotka olisi voitu välttää yksinkertaisin keinoin.

”Toki ohjaaminen voi olla hankalaa, kun tilaa on vähän, mutta vaikeuksien hallintaan on hyviä keinoja. Tilanteisiin voi valmistautua ja tiettyjä ohjeita kannattaa noudattaa.”

Nainen hymyilee ja katsoo kameraan. Taustalla näkyy sisätiloissa säilytettävän veneen keula.

Rantautuminen ahtaaseen satamaan – näin se onnistuu:

1. Pysähdy ja valmistaudu
Pysähdy sataman ulkopuolelle ja valmistaudu rantautumiseen. Kerro muille veneessä oleville, missä olette ja mikä satamassa odottaa, tyyliin ”kiinnitymme kohta satamaan, luultavasti kylkikiinnitykseen, mutta en vielä tiedä kummalle puolelle. Laittakaa köydenpäät keulaan ja perään ja lepuuttajat molemmille puolille.”

Varmistakaa, että kaikki osaavat tehtävänsä. Jos veneessä on esimerkiksi hieman vaikeammin käsiteltävä poijuhaka, sitä käyttävän henkilön on hyvä harjoitella sen avaamista etukäteen.

2. Tarkkaile tuulen suuntaa
Ilma on harvoin täysin tyyni, ja tuuli voi vaikuttaa paljon veneen liikkeisiin vedessä. Selvitä siis tuulen suunta. Sen perusteella voit arvioida, voiko veneesi pysyä paikallaan, kun tutkit sataman tilannetta. Tuulen suunta voi vaikuttaa myös laituripaikan valintaan. Monet ajavat laituriin mieluiten tuulta vasten, koska silloin tuuli vaikuttaa vähemmän veneen liikkeisiin. Useimmissa veneissä tuuli vaikuttaa eniten keulan liikkeisiin.

3. Pidä silmällä, mitä satamassa tapahtuu
Kun olet tulossa satamaan tai lähdössä satamasta pois, siellä on usein muitakin veneisiinsä keskittyviä ihmisiä. Tähystäminen ja ympäristön silmällä pitäminen on todella tärkeää. Joku ehkä lastaa ruokaostoksia veneeseen merkkinä siitä, että on pian lähdössä, tai satamaan saattaa olla tulossa suuri vene, joka on vaikeammin ohjattavissa kuin sinun veneesi. Pitämällä silmät auki tiedät hieman paremmin, miltä tilanne näyttää hetken kuluttua.

4. Kommunikoi muiden kanssa
Yksinkertainen ja täysin ilmainen turvatoimenpide on kommunikoida muiden satamassa olevien kanssa. Kuuluvuus veneiden ja laitureiden välillä on yleensä hyvä. Jos olet epävarma, aikooko naapurivene lähteä samaan aikaan kuin sinä, huuda ja kysy. Jos haluat tietää, voitko kiinnittyä laituriin sivuttain pienessä tuulisessa venesatamassa, huuda ja kysy joltakulta laiturilla. Puhumalla rohkeasti toisillemme tiedämme hieman paremmin, mitä satamassa tapahtuu ja mitä sääntöjä noudatetaan.

5. Tunne veneesi
Tutustu veneeseesi! Kun olet liikkeellä veneellä ensimmäistä kertaa, ei ehkä kannata mennä suoraan haastavaan satamatilanteeseen. Hanki ensin tietoa ja kokemusta siitä, miten vene käyttäytyy vedessä. Kuinka suuri kääntösäde on suunnilleen? Onko veneessä kaksi potkuria, joita voi käyttää kääntymiseen, vai yksi? Jos potkuri on suoralla akselilla, mihin suuntaan potkuri vetää peruutettaessa? Miten moottori reagoi kaasuun? Voi riittää, että harjoittelet jonkin aikaa vapaassa vedessä poiju kiintopisteenä. Kokeile peruuttaa, kääntyä ja pysyä paikallaan nähdäksesi, miten vene reagoi potkuriin ja tuuleen.

6. Aja rauhallisesti
Aja laituriin niin hitaasti, että törmäys ei haittaa. Satamaan ajaa helposti hieman liian kovaa, kun on kiire tai tulee avovedestä täydellä nopeudella. Rauhallisesti ja hitaasti ajaminenkin edellyttää tarkkaavaisuutta. Lisäksi tuulisella säällä on oltava valmis väistämään tarkasti ja nopeasti ohjauksen ja kaasun avulla.

7. Unohda ego
Joskus paras ratkaisu on keskeyttää laituriin ajaminen. Kokemukseni mukaan kokeneimmat ja parhaiten valmistautuneet veneilijät ovat niitä, joiden on myös helpointa keskeyttää, lähteä pois ja ajaa laituriin uudelleen. Se voi tuntua kiusalliselta koko sataman katsellessa, mutta luultavasti kukaan ei välitä. Turvallisuuden ja veneilynautinnon asettaminen oman egon edelle on hyvää merimiestaitoa.

Harjoittele veneen kääntämistä

”Eräs oppilaani koki ahaa-elämyksen, kun harjoittelimme käännöksiä ahtaissa tiloissa. Hän huudahti, että ’se on kuin työntäisi täyteen lastattua ostoskärryä supermarketissa!’ Ja niinhän se on: raskasta ostoskärryä työnnetään kahvasta oikealle, kun halutaan kääntyä vasemmalle. Samalla tavoin potkuri tai peräsin työntää perää tyyrpuuriin, jotta vene kääntyy paapuuriin”, Annika Trogen sanoo.

Hän on tottunut kouluttamaan veneilijöitä kaikentyyppisillä veneillä.

”Yhtenä päivänä veneenä voi olla viisimetrinen 500 kilon moottorivene ja seuraavana päivänä iso, yli 15 tonnia painava purjevene. Käytännön oppitunti oppilaan veneellä aloitetaan muutamalla harjoituksella, joiden avulla tutustun veneeseen ja tunnen oloni turvalliseksi kouluttajana – varsinkin jos tuulee!”

Kahta samanlaista venettä ei ole

Veneissä on paljon samanlaisia ominaisuuksia, mutta silti ne voivat käyttäytyä vedessä hyvin eri tavoin. Nykyaikainen sähkövene, jossa on kääntyvä potkuri podissa, kääntyy aivan eri tavalla kuin moottorivene, jossa on suora akseli ja peräsin. Kevyt ja korkea vene voi ajelehtia tuulessa paljon nopeammin kuin matala, raskas vene. Keulapotkuri, joka liikuttaa veneen keulaa sivuttain, voi helpottaa ohjaamista ahtaissa paikoissa.

Me Alandialla tunnemme veneilyn. Haluamme kertoa vesillä liikkujille turvallisesta veneilystä, veneen omistamisesta ja vakuuttamisesta. Sillä veneily on parasta silloin, kun tietää, mitä tekee. Tunne veneily Alandian kanssa: lue lisää venevakuutuksista tästä ja seuraa meitä myös somessa.

Laske vakuutus veneellesi
utombordare-bla-1

Moottorivene - sisämoottori

inombordare-bla

Moottorivene - perämoottori

segelbat-bla

Purjevene

vattenskoter-bla

Vesijetti

Aiheeseen liittyvät artikkelit

mob

Mies yli laidan!

MOB -ohjeet, mies yli laidan!
Väylämerkit

Väylämerkit haltuun!

Tunnetko väylien kardinaali- ja lateraaliviitat? Entä mitä mikäkin viestilippu tarkoittaa?
merimerkitkovilla_2000x1285px

Merimerkit kestävät kovatkin kelit

Merimerkit ovat alttiina ankarille sääolosuhteille: auringon, tuulen ja kosteuden vaihtelu…