Siirry pääsisältöön
Vastuullisuus Veneen huolto
Published: 2023-06-06

Näin tarkistat veneen läpiviennit ja letkut

Kuinka monta läpivientiä veneesi rungossa on ja missä ne sijaitsevat? Tähän kysymykseen jokaisen veneenomistajan pitäisi osata vastata, sanoo Alandian vahinkopäällikkö Ricard Sjöström.

_KMS1586

Veneessä pienillä yksityiskohdilla voi olla suuria seurauksia. Tämä koskee erityisesti läpivientejä eli rungossa olevia reikiä esimerkiksi jäähdytysveden ottamista varten. Läpivienteihin liitettyjen letkujen löystyminen tai vuotaminen on yksi veneiden yleisimmistä uppoamissyistä.

”Letkujen liitokset ovat aina tärkeitä turvallisuuden kannalta, mutta erityisen tärkeitä ne ovat vesillelaskun yhteydessä ja kun vene on käyttämättä hieman pidemmän ajan”, Ricard Sjöström sanoo. Hän on pitkällä urallaan auttanut lukuisia veneenomistajia, joille vuodoista on tullut isompia ja pienempiä seurauksia.

”Ongelmia aiheuttaa esimerkiksi tyhjennystulpan unohtuminen vesillelaskun yhteydessä, vasta asennettujen letkujen löystyminen ja venttiilien jäätyminen rikki talvella.”

Kartoita kaikki veneen läpiviennit ja tarkista ne säännöllisesti

Ihan ensimmäiseksi Ricard Sjöström vinkkaa kartoittamaan kaikki veneen läpiviennit.

”Kun autan tuttaviani veneen ostossa, piirrämme ensin veneestä luonnoksen ylhäältä päin. Sitten piirrämme siihen kaikki läpiviennit, minkä jälkeen käymme veneen läpi ja tutkimme ja tunnustelemme jokaisen läpiviennin. Tämä tarkoittaa usein, että on avattava luukkuja ja ehkä irrotettava jotain, mutta sillä tavoin saa perustiedot veneestä. Kaikkien läpivientien kartoitus tarvitsee kuitenkin tehdä vain kerran, ja sen jälkeen tietää, mikä johtaa mihinkin.”

Alkukartoituksen jälkeen on tärkeää tehdä säännöllisesti tarkastuksia veneelle.
”Avaa luukut, tutki, tunnustele letkuja ja kiristä letkunkiristimet. Lämpötilan vaihtelut aiheuttavat metalli- ja letkumateriaalien laajenemista tai kutistumista, jolloin käy helposti niin, että letkunkiristimet yksinkertaisesti löystyvät. Ainoa, mikä auttaa, ovat säännölliset tarkastukset”, hän sanoo.

Tarkastuksia tehtäessä pelkkä katsominen ei riitä. Letkuista on vedettävä ja laidan läpiviennit on tunnusteltava kädellä. Letkunkiristimien ruuvit on kiristettävä säännöllisesti, ja kiristimiä on oltava kaksi vastakkaista. On myös tärkeää, että letkunkiristimet ja letkut ovat oikeanlaatuisia ja tarkoituksenmukaisia.

”Ihminen on luonteeltaan aika mukavuudenhaluinen, mutta tässä kohtaa veneenomistajien on otettava vastuuta. Tilanne on eri kuin autojen kohdalla, jotka nykyään ilmoittavat, milloin niitä tarvitsee huoltaa tai korjata. Veneillä ei myöskään ole autojen katsastusta vastaavaa tarkastusta, ja lisäksi useimmat autonomistajat vievät autonsa säännöllisesti korjaamolle huoltoa varten.”

Mies seisoo satamassa olevan veneen kannella.
Ricard Sjöströmin mukaan läpivienteihin kiinnitetyt vuotavat tai löystyneet letkut ovat syy aivan liian monen veneen uppoamiseen.

Tarkista veneen läpiviennit ja letkut myös korjauksen jälkeen

Yleinen virhe on, että kun veneestä on korjattu vaurio, joka sinänsä ei ollut laaja eikä vaikuta aiheuttaneen riskejä, korjauksen jälkeen ei tehdä perusteellista tarkastusta.

”Silloin on parempi katsoa kuin katua. Tarkastukseen menevä ylimääräinen aika maksaa itsensä takaisin pitkällä aikavälillä”, Ricard Sjöström sanoo. Hän muistuttaa myös, että vastuuta veneestä ei voi siirtää telakalle.

”Veneen merikelpoisuus on omistajan vastuulla. Muutoin vahingon sattuessa korvausta voidaan pienentää tai pahimmassa tapauksessa korvaus voidaan jättää kokonaan maksamatta.”

Myös uuteen veneeseen voi tulla vuotoja

Se, että vene on uusi, ei suinkaan merkitse sitä, että siihen ei voisi tulla vuotoja. Uudet letkunkiristimet voivat löystyä lämpötilanvaihteluiden seurauksena, ja nykyaikaisessa veneessä on yleensä tekniikkaa ja elektroniikkaa, joka ei kestä vettä. Jopa sisätilat nykyaikaisissa veneissä voivat vahingoittua vuotavan veden seurauksena.

”Viime vuonna jouduimme romuttamaan uuden, isohkon moottoriveneen, jonka aggregaatin jäähdytyslaitteistoon vuosi vettä. Omistaja oli huomannut vuodon, mutta ei korjannut sitä. Kun vene oli laiturissa kaatosateessa maasähkö vahingossa poiskytkettynä, se upposi, sillä myös sadevesi vuosi sisään eivätkä pumput olleet käynnissä. Todella hieno vene upposi, eikä sitä voitu korjata syntyneiden vaurioiden takia”, Ricard Sjöström kertoo.

Hän muistuttaa myös, että veneen myyjällä ei välttämättä ole samaa mielenkiintoa kuin veneen omistajalla on oltava sitä kohtaan, mitkä osat ovat herkkiä ja mitkä läpiviennit on liitetty mihinkin. Siksi veneen omistajan vastuulla on ottaa niistä selvää.

Lähikuva veneen letkuista ja kiristimistä.

Varoitusvalo pelasti veneen

Miten vahinkopäällikkö itse veneilee?

”Tarkistukset on helppo tehdä huolimattomasti, mutta onneksi minulla on ammattitauti”, Ricard Sjöström toteaa.

”Kerran olimme lähdössä lasten kanssa merelle ja olimme pakanneet täyteen veneen, jossa oli kaksi isoa vanhaa dieselmoottoria. Pilssipumppuun kytketty ohjauspaneelin oranssi valo alkoi palaa, mutta en ymmärtänyt lainkaan, mistä syystä. Mielestäni valon ei pitänyt palaa, joten menin varmuuden vuoksi alas katsomaan. Huomasin, että pumppu pumppasi jäähdytysvettä suoraan moottoritilaan! Jos en olisi käynyt katsomassa, pian olisi ollut jo liian myöhäistä ja perhe olisi todennäköisesti joutunut hylkäämään veneen nopeasti. Se oli kokemus, jota en toivo kenellekään, mutta jonka kerron mielelläni. Se on hyvä muistutus siitä, että on parempi tarkistaa liikaa kuin liian vähän.”

Mahdollisia vuotoja, jotka voivat johtaa veneen uppoamiseen:

  • Vuoto letkuista, jotka on liitetty laidan läpivienteihin (reiät esimerkiksi jäähdytysvettä, tyhjennystä tai jätevettä varten). Syynä voi olla letkun irtoaminen löystyneiden letkunkiristimien vuoksi.
  • Tyhjennykseen tarkoitetut avoimet venttiilit, joihin pääsee vettä nopeuden tai kallistumisen seurauksena.
  • Vaihteen tai kaasun vaijerin vuotava suoja.
  • Vuoto palkeista moottoriin.
  • Vuoto perämoottorin suojuksessa.
  • Lahot peräpeilit, joista vuotaa vettä, kun ne kuormittuvat ja liikkuvat.

Me Alandialla tunnemme veneilyn. Haluamme kertoa vesillä liikkujille turvallisesta veneilystä, veneen omistamisesta ja vakuuttamisesta. Sillä veneily on parasta silloin, kun tietää, mitä tekee. Tunne veneily Alandian kanssa: lue lisää venevakuutuksista tästä ja seuraa meitä myös somessa.

Laske vakuutuksen hinta
utombordare-bla-1

Moottorivene - sisämoottori

inombordare-bla

Moottorivene - perämoottori

segelbat-bla

Purjevene

vattenskoter-bla

Vesijetti

Aiheeseen liittyvät artikkelit

_MG_3884_ny

Veneen keväthuolto: 7 + 1 vinkkiä moottoriveneen omistajalle

Kun kevätaurinko lämmittää ja merivesi kimmeltää kutsuvasti, veneilykausi on vihdoin…
dieselbakterier_kan_leda_till_motorstopp

Dieselbakteerit voivat pysäyttää moottorin

Onko veneessäsi dieselmoottori? Pidä huolta etteivät dieselbakteerit tee polttoaineesta paksua…
DSC03368 (1)

Merirokko

Varoitus! Merirokon toukat ovat nyt alkaneet kiinnittyä veneen pohjiin, huolehdi…