Siirry pääsisältöön
Kysy meiltä
Published: 2021-05-09

Aina ei veneillessä mene kuin Strömsössä

Kokemus ei estä vahinkoja tapahtumasta. Vesillä kulkemiseen liittyy aina ennakoimattomia tekijöitä. 

– Eikä vähimpänä ihminen itse, tuumaa Mikko Hongell Nauvon vierasvenesatamassa, jossa hän tottuneesti ohjaa veneen rantaan. Mikko ja hänen vaimonsa Charlotta ovat kokeneita veneilijöitä eli takataskussa on myös kosolti tarinoita vaaranpaikoista, joista onneksi on aina selvitty.

Ahdinko Airistolla

Charlotta muistaa, miten kerran rantautuessa vauhtia oli sen verran liikaa, että käsi jäi hässäkässä veneen ja laiturin väliin. Säikähdyksellä selvittiin, nyt molemmat kädet pitävät tukevasti vauvaa aloillaan.

– Kiville on menty. Monesti. Ja mastokin on katkennut mutta yksikään vene ei ole sentään uponnut, kuittaa Mikko ja jatkaa: – Kivillä käynti tietysti muistuttaa navigoinnin ja merikartan lukemisen tärkeydestä, mutta ehkä hurjin oppi tuli nuorena miehenä, kun kavereiden kanssa Airistolla purjehdittaessa oli varsin kova tuuli ja tuli mieleen kokeilla tähän tuuleen purjeveneen huippunopeuksia. Kuinka ollakaan, niin spinaakkeri-purjeen skuuttiköysi oli joutunut veteen kun konetta käynnistettiin. Asia huomattiin nopeasti ja vaihde ehdittiin pistämään vapaalle ennen kuin köysi meni potkurin ympärille liian solmuun. Onneksi köysi saatiin loppujen lopuksi vetämällä pois. Ohjaus oli kuitenkin jumissa, kunnes saatiin ohjausvaijerit selvitettyä, Mikko muistelee. Loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta vääjäämättä lähestyvän ruotsinlaivan figuuri on ankkuroitunut mieleen tukevasti.

Masto poikki

– Voihan sitä oppia muutenkin, kuin kantapään kautta. Mä ainakin soisin, että tästä seuraavasta esimerkistä jäisi kaikille mielikuva siitä, miten kannattaa toimia ennenkuin vahinko sattuu, kertoo Mikko päätään puistaen. – Olin kisaamassa ja olimme laiminlyöneet kierresokkien teippaukset vanttiruuvien alapuolelta. Tämä johti siihen, että köysi pääsi tarraamaan kierresokkaan kiinni, jolloin köysi veti kierresokan suoraksi ja kun sokka irtosi, ei alavantti ollut enää mitenkään kiinni ja hiilikuitumasto katkesi.  Seurauksena aika turha ja erittäin kallis vahinko.

 Atlantti ei jätä rauhaan

Mikko on ylittänyt Atlantin parikin kertaan, mutta mieli vetää ylitykseen yhä. Kokeneena kilpapurjehtijana Mikko tavoittelee paikkaa Tapio Lehtisen miehistöön Ocean Globe Race maailmanympäripurjehduskilpailuun. Kilpailu paikoista on kovaa kun nyt jo pieneksi karsitusta porukasta valitaan 12 kisaan lähtevää miehistön jäsentä. Tavoite on vetää tämä kausi niin hyvin, että paikka aukeaa.

Kohtalokas meripartio

Mikko ja Charlotta ovat molemmat aloittaneet veneilyuransa meripartiossa, jossa he tapasivatkin. Meri on heidän rakkaustarinassaan keskeinen elementti: kihloihin mentiin Utön edustalla ja naimisiin Utön saarella. Ja nyt veneessä kulkee mukana muutaman kuukauden ikäinen Conrad, joka selvästi pitää veneessä olosta, muttei niinkään pelastusliiveistä. Silti niistä, kuten muustakaan turvallisuudesta ei tingitä.

Kesäsuunnitelmia

Tänä kesänä pikku Conrad vaikuttaa perheen veneilysuunnitelmiin. Charlotalla on opettajan hommista pitkä kesäloma, joten veneilyyn on luvassa aikaa, mutta matkat on tarkoitus pitää suhteellisen lyhyinä. Pienen vauvan kanssa veneily kysyy asennetta. Kaikki ei suju välttämättä suunnitellusti vaan kaikenlaista säätöä on luvassa. Mukaan on lähtemässä myös toinen pariskunta, joten apukäsiä onneksi riittää.  Charlotta haaveilee kuitenkin pitkästä, oman perheen kanssa tehtävästä purjehduksesta. Jos ei ihan Atlantin yli, niin vaikkapa Tanskasta kotiinpäin.

Vinkki muille veneilijöille

– Kokeilkaa rohkeasti ja ennenkaikkea kysykää neuvoa – siitä sitä oppii. Mut rauhallisesti eikä kiireellä. Maltti on veneillessä kullanarvoinen valtti!, sanovat Mikko ja Charlotta miltei yhteen ääneen. Toinen jatkaa lausetta siitä, mihin toinen jäi. – Kunnioitetaan, autetaan ja ollaan ystävällisiä toisillemme. Hätätilanteessa kuka tahansa kanssaveneilijä voi pelastaa henkesi. Saaristoon mahtuvat kaikenlaiset veneet ja laivat, kunhan pidetään pelisäännöistä kiinni ja otetaan muut huomioon.

Me Alandialla tunnemme veneilyn. Haluamme kertoa vesillä liikkujille turvallisesta veneilystä, veneen omistamisesta ja vakuuttamisesta. Sillä veneily on parasta silloin, kun tietää, mitä tekee. Tunne veneily Alandian kanssa: lue lisää venevakuutuksista tästä ja seuraa meitä myös somessa.

utombordare-bla-1

Moottorivene - sisämoottori

inombordare-bla

Moottorivene - perämoottori

segelbat-bla

Purjevene

vattenskoter-bla

Vesijetti

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Antti&Irja2000x1285px

Purjeet päreinä

Kerrankos sitä sattuu. Kokenutkaan vesilläliikkuja ei voi aina varautua ihan…
olivia_jere

Köydessä on kaksi päätä

Olivia Heinonen ja Jere Niemi ovat kolmikymppinen opettajapariskunta. Purjehduskokemusta löytyy…