Saknas en säkring till luftpatronen i flytvästen?
Har du påbörjat årets båtsemester? Känns allt klappat och klart? Ta dig ändå tid att kontrollera några saker som lätt glöms bort, till exempel patronerna i de uppblåsbara flytvästarna. Har du segelbåt? Är riggen i så fall rätt ansatt? Och har du extra bränslefilter ombord? Och till sist – har du uppdaterat sjökort och mjukvara till din plotter?
När granskade du din säkerhetsutrustning ombord senast?
Ta de uppblåsbara flytvästarna till exempel. En del patroner har en tendens att skruva upp sig över tid. Det gäller västar som inte är försedda med en extra säkring, så kallad retainer. Följderna kan bli förödande eftersom västen kanske inte blåser upp sig alls eller endast delvis om patronen inte sitter fast som den ska.
En säkring skyddar
En av de största tillverkarna av flytvästar, Baltic Safety Products, rekommenderar att man servar de uppblåsbara räddningsvästarna årligen. Om en säkring saknas kan den monteras.
Följderna kan bli förödande. Västen kanske inte blåser upp sig alls.
På företagets hemsida finns en lista över serviceföretag och återförsäljare som kan utföra servicen och även förse patronerna med en säkring. Räkna med en kostnad på cirka 200 kronor eller 20 euro när västen kontrolleras och förses med säkring. Du kan också skicka din Baltic-väst till företagets huvudcentral i Älgarås så förses den kostnadsfritt med säkringen och du betalar endast för frakten till Älgarås.
Välj senaste version!
Plottern är ett utmärkt hjälpmedel ombord, men tänk på att uppdatera sjökort och mjukvara. I vissa fall har allvarliga fel i mjukvaran uppdaterats – till exempel kan prickar i en farled försvinna i vissa zoomningsnivåer, vilket kan leda till allvarliga grundstötningar. Tillverkarna har i många fall rättat till felen, men om du inte uppdaterar kan det hända att du navigerar efter felaktig information. Följ därför med och se till att du har den senaste versionen i din plotter
Varning för bakterier!
En stor fara när det gäller motorn är dieselbakterier som orsakar en tjock klibbig sörja i tanken och som kan leda till motorstopp. Tyvärr inträffar det här oftast vid hård sjögång eftersom bränslet då skvalpar runt i tanken och sörjan, som sjunkit till bottnen, hamnar i bränslesystemet.
Se till att ha extra filter ombord så att färden i bästa fall kan fortsätta till första bästa hamn där tanken kan rengöras noggrant. Ha för vana att kontrollera färgen på dieseln regelbundet. Den ska vara klar. Är den grumlig kan den vara angripen av bakterier.
Rätt spänning
Har du segelbåt? Se då till att riggen är rätt trimmad. Det inträffar tyvärr en del haverier som beror på att riggen har varit för löst ansatt och utmattats över tid.
Ett gammalt ”sjömansknep”: Om du seglar på kryss i en vindstyrka på 8 meter per sekund ska vant och stag inte slacka på läsidan. Om de gör det är det en varningssignal att ta på allvar – se då till att riggen blir hårdare ansatt.