Siirry pääsisältöön
Hyvät merimiestavat
Published: 2020-11-25

Ota huomioon veneilysää: Näin voit itse ennustaa säätä

Sään ennakointi on yksi olennaisimpia merenkulkutaitoja. Veneilysää vaikuttaa aina vesillä liikkujan suunnitelmiin, sillä vesillä päätökset on tehtävä sään mukaan. Kokosimme vinkkejä, joiden avulla voit havainnoida sään muuttumista itse.

alandia-sjalo

Veneilijän pitäisi tehdä päätökset aina sään mukaan, toteaa Alandian venevakuutuksen johtaja ja kokenut purjehtija Heikki Karlsson. Hänen mukaansa veneillessä ei kannata tehdä etukäteen liian tarkkoja suunnitelmia siitä, missä satamassa pitäisi olla minäkin päivänä.

”Pahaan keliin ei mennä, vaan sinne joudutaan. Kaikki alkaa siitä, että vene, varustus ja miehistö ovat sopivia siihen säähän, mihin lähdetään.”

Ennusmerkkejä sään muuttumisesta voi opetella itsekin tutkailemaan.

Selkä tuulen suuntaan ja säärintamaa ennustamaan

Suomen ja Pohjoismaiden alueilla sään ennustaminen ei ole kovin helppoa, koska säiden vaihtelut ovat suuria. Matalapaineita on usein ja niiden mukana tuulia. Pohjoisella pallonpuoliskolla voi kuitenkin hahmottaa säärintaman suuntaa seisomalla selkä tuuleen päin. Jos silloin taivaan ylä- ja keskipilvet tulevat vasemman käden suunnasta, on matalapaine lähestymässä eli tuulta ja sateita on luvassa. Jos taas ylä- ja keskipilvet tulevat oikean käden suunnasta, sää on selkeytymässä ja korkeapaine lähestyy. Jos meren pinnan lähellä oleva tuuli ja ylätuuli puhaltavat vastakkaisiin suuntiin tai lähes samaan suuntaan, ei lähitunteina ole säässä odotettavissa muutosta.

Rannan muoto vaikuttaa tuuleen

Tuuli käyttäytyy avoalueilla helpommin ennustettavasti kuin rantojen lähellä. Ranta voi voimistaa, heikentää tai kääntää tuulta. Näitä paikallisolosuhteita veneilijä joutuu itse arvioimaan. Rannan lähellä syntyy myös merituulta silloin, kun maa lämpenee merta hitaammin ja lämpötilaero synnyttää rannikolle kiertoliikkeen. Merituuli on suurimmillaan iltapäivisin ja ulottuu 10–20 kilometrin päähän rannasta.

Kylmä ja lämmin rintama

Säärintama on kahden erilaisen ilmamassan rajavyöhyke. Rintamilla on paljonkin merkitystä säätilan vaihteluun.

Aallokko ja vedenkorkeus

Vuorovesi ei kotovesillä venettä paljoa heilauta. Sen merkitys Suomen rannikolla on vain joitain senttejä. Vedenkorkeuden vaihtelut meillä aiheutuvat tuulen ja ilmanpaineen vaihtelusta. Keskimäärin vesi on matalimmillaan huhti-toukokuussa eli juuri niihin aikoihin, kun veneitä lasketaan vesille. Jos on luvassa pitkään kestävää matalapainetta, voidaan odottaa Tanskan salmista veden virtausta ja meriveden nousua. Korkeapaine taas painaa vedenpintaa alaspäin.

Ennustetta korkeampi aallon harja

Kokenut merenkävijä osaa kuunnella Ilmatieteen laitoksen ennustamaa aallonkorkeutta kokemuksen korvilla. Merkitsevä aallonkorkeus ei tarkoita sitä, että aallot olisivat juuri ennustekorkeuden mukaisia, vaan peräkkäisten aaltojen korkeus vaihtelee suuresti. Yksittäinen aalto voi olla lähes kaksi kertaa merkitsevää aallonkorkeutta korkeampi. Voimakkaalla tuulella aallokko jatkaa kasvuaan useita tunteja, joten rantaan tai saariston suojaan on syytä lähteä ajoissa.

Rajuilmat

Rajuilma voi liikkua jopa sadan kilometrin tuntivauhtia, joten sen ennakointi kannattaa. Epävakaa ilmamassa ruokkii rajuilmaa ja silloin lämpötila maanpinnan lähellä on reippaasti korkeampi kuin ylempänä ilmakehässä. Otollisen lämpimän ja kostean, usein kaakkoisen ilman virtaus ja korkea kastepistelämpötila ovat myös lähestyvän rajuilman merkkejä. Silloin ilma usein tuntuukin hautovalta.

Voimakkaan matalapaineen ympärillä tuuli voi yltyä myrskylukemiin. Silloin lämpimän rintaman edellä ilmanpaine laskee nopeasti. Myös kylmän rintaman jälkipuolella, tuulen kääntyessä myötäpäivään ja ilmanpaineen noustessa nopeasti sekä ilman ollessa merta selvästi kylmempää, on myrskytuulen vaara.

Vyörypilvi varoittaa

Pilvimassan edessä lähellä veden- tai maanpintaa roikkuva vaaleanharmaa makkaramainen tai kielekemäinen pilvimuodostelma varoittaa nopeasti lähestyvästä rajuilmasta. Jos näet tällaisen pilven, kannattaa hakeutua välittömästi suojaan.

Väistä vesipatsasta

Vesipatsaita tavataan Suomessa yleisimmin eteläisillä ja lounaisilla merialueilla loppukesällä. Vesipatsas on oikeastaan trombi, joka syntyy kumpupilven tai kuuro- ja ukkospilven alapuolelle. Tällöin voi nähdä suppilomaisen pilven, joka ulottuu pilvestä veteen. Vesipatsas voi maalle tai veneeseen osuessaan aiheuttaa vahinkoja. Jos näet sellaisen, on järkevintä hakeutua suojaan ja laskea purjeet.

Näkyvyys

Tähystämisen merkitystä vesillä liikkuessa ei voi liikaa korostaa. Näkyvyyttä heikentäviin sääilmiöihin kuten sumuun, utuun tai sateeseen on siis myös hyvä osata varautua. Merellä sumut syntyvät usein silloin, kun merivesi on kylmää ja ilma lämmintä ja kosteaa. Tällainen sumu on yleisintä veneilykauden alussa, jolloin sumu voi olla tiheää ja kestää pitkään. Sumut voivat olla hyvin paikallisia, joten niitä ei aina osata ennustaa. Lämmin ilmamassa kielii huonommasta näkyvyydestä, koska odotettavissa on auerta, utua, sumua tai sadetta. Kylmä ilmamassa taas yleensä tuo mukanaan hyvää näkyvyyttä.

Tuulen luoma sumu

Jos voimakas tuuli puhaltaa pitkään niin, että pintavesi kulkeutuu rannikolta poispäin, syntyy syvemmälle vastakkainen virtaus, joka tuo kylmää vettä pintaan. Jos ilma on tällöin lämmintä, voi syntyä yllättäviä sumuja, joista sääennusteetkaan eivät oikein osaa varoittaa.

Lähde: Ilmatieteen laitos, Vesilläliikkujan sääopas, 2013

LÄMMIN RINTAMA Rintama lähestyy Rintamassa Lämmin sektori
Tuuli Voimistuu, kääntyy vastapäivään Kääntyy myötäpäivään Suunta ei muutu
Pilvet Cirrus, cirrostratus, nimbostratus, altostratus, stratus Nimbostratus Stratus, stratocumulus, altocumulus
Sade Voimistuu ja muuttuu jatkuvammaksi Lakkaa, muuttuu tihkusateeksi Mahdollisesti tihkua tai heikkoa vesisadetta
Näkyvyys Huononee vähitellen sateen voimistuessa Huono Kohtalainen tai huono, utua tai sumua
Ilmanpaine Laskee kasvavalla nopeudella Lasku pysähtyy Laskee, jos matalapaine syvenee, muuten pysyy samana
KYLMÄ RINTAMA Rintama lähestyy Rintamassa Lämmin sektori
Tuuli Voimistuu vähitellen ja kääntyy vastapäivään Kääntyy myötäpäivään, kovia puuskia Voimistuu nopeasti ja on puuskaista
Pilvet Altocumulus, melko nopeasti cumulonimbus tai nimbostratus ja stratus Cumulonimbus Cumulos ja cumulonimbus
Sade Sade voimistuu Voimakasta sadetta, ukkosta, raekuuroja Sadekuuroja
Näkyvyys Kohtalainen tai huono, sumua Sateessa huono Erittäin hyvä, sateessa huono
Ilmanpaine Laskee Alimmillaan Nousee nopeasti

Seuraa veneilysäätä sääennusteiden ja -sovellusten avulla

Tärkeä osa veneilysään ennakointia on tietenkin sääennusteiden seuraaminen. Normaalien säätiedotusten lisäksi veneilijöille on tarjolla useita erilaisia sovelluksia sään seuraamiseen.

”Normaaleissa säätiedotuksissa kerrotaan tuulen nopeus ja suunta, mutta sääsovellukset kertovat myös puuskan nopeuden”, Heikki Karlsson kertoo. Hänen mukaansa ainakin purjeveneilijöillä on hyvä olla normaalin säätiedotuksen lisäksi apuna jonkinlainen sääsovellus.

Karlssonilla on kokemusta myös purjehduskilpailuista. Niissä sään ennustamisella on iso rooli. ”Kun veneessä on kahdeksan henkilöä, yksi seuraa koko ajan säätä sovelluksista.”

Toisin kuin veneretkillä, purjehduskilpailuissa on purjehdittava säästä riippumatta. Siksi kilpailuihin valmistaudutaan varautumalla kaikkeen mahdolliseen. Esimerkiksi Gotland Runtissa turvallisuustaso on korkea, kertoo kilpailuun valmistautuva Karlsson:

”Varusteet ja purjeet ovat sellaisia, että huonossakin säässä selvitään. Veneessä on mukana ensihoitaja, ja ruokakin on mietitty niin, että aina pystytään syömään tarpeen tullen kannella.”

Me Alandialla tunnemme veneilyn. Haluamme kertoa vesillä liikkujille turvallisesta veneilystä, veneen omistamisesta ja vakuuttamisesta. Sillä veneily on parasta silloin, kun tietää, mitä tekee. Tunne veneily Alandian kanssa: lue lisää venevakuutuksista tästä ja seuraa meitä myös somessa.

utombordare-bla-1

Moottorivene - sisämoottori

inombordare-bla

Moottorivene - perämoottori

segelbat-bla

Purjevene

vattenskoter-bla

Vesijetti

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Barn i båten

Lapsia veneessä!

Rakas lapsi,Tässä sinulle ohjeet, kuinka kasvat isona taitavaksi veneilijäksi.
Väylämerkit

Väylämerkit haltuun!

Tunnetko väylien kardinaali- ja lateraaliviitat? Entä mitä mikäkin viestilippu tarkoittaa?
navigationsapp

Navigointisovellusten edut ja haitat

Miten navigointisovellukset toimivat tabletilla? Vastaus on selvä: yleisesti ottaen huonommin…