Veneen huolto

Litiumakku veneessä – näin otat huomioon sähköturvallisuuden

Litiumakut voivat varastoida enemmän energiaa ja kestävät pidempään kuin tavalliset akut, mikä on kätevää veneessä. Kokosimme litiumakkujen tietopaketin veneilijöille: mitä litiumakun käyttäjän on hyvä tietää ja miten litiumakkuun siirtyminen vaikuttaa koko sähköjärjestelmään.

Litiumakku ja veneet

Veneissä tarvitaan yhä enemmän sähköä, kun laitteita ja elektroniikkaa käytetään sekä navigointiin että mukavuuden lisäämiseen. Jääkaapit, ankkurikelat, keulapotkurit ja sähkövinssit edellyttävät varmaa sähkönsaantia, puhumattakaan akkuvirran tarpeesta, jos vene on sähkökäyttöinen.

”Litiumakku voi varastoida jopa kaksinkertaisen määrän energiaa samankokoiseen lyijyakkuun verrattuna ja painaa usein huomattavasti vähemmän”, sanoo Alandian tuoteasiantuntija Gustav Löwing, jolla on paljon kokemusta veneiden virransyötöstä.

”Hyvin hoidettu litiumakku myös kestää pidempään, mikä tekee pitkän päälle veneakuista taloudellisempia ja ympäristön kannalta parempia.”

Mies ruorissa
Gustav Löwingillä on paljon kokemusta veneiden sähkönsyötöstä.

Erityisesti veneisiin sopivia akkuja on jo muutaman vuoden ajan markkinoitu merkinnöillä LiFePO4 ja LFP. Näitä akkuja voidaan yleensä ladata ja käyttää lyhyin väliajoin, ja ne kestävät myös tärisevissä ja vaativissa ympäristöissä.

LiFePO4-akuilla on hieman pienempi energiatiheys kuin muun tyyppisillä litiumakuilla, mutta turvallisuuden ja kestävyyden takia LiFePO4 on usein suotuisampi valinta.

”Ratkaiseva ero tavallisiin akkuihin verrattuna on se, että litiumakuilla voi olla suurempi paloriski, koska niillä on suurempi energiatiheys, joka voi muuntua lämmöksi. Tulipalon riski kasvaa etenkin latauksen aikana. Tämän takia onkin erittäin tärkeää tarkistaa koko veneen sähköjärjestelmä, kun siirrytään käyttämään litiumakkuja veneessä”, Löwing sanoo. Hän kehottaa ottamaan huomioon neljä asiaa.

Muista nämä, jos siirryt litiumakkuihin veneessä:

1: Koko sähköjärjestelmä on mukautettava akuille sopivaksi.

2: Paloturvallisuudesta on pidettävä huolta.

3: Akkujen on oltava sellaisessa paikassa, että niitä voidaan viilentää tuulettamalla.

4: Veneen sähkölaitteiden on oltava akkujärjestelmään sopivia.

Näin käytät litiumakkuja veneessä turvallisesti 

1: Sähköjärjestelmä on mukautettava akuille sopivaksi

Litiumakuilla voi olla suurempi latausjännite, mikä asettaa vaatimuksia muille veneeseen kytketyille komponenteille. Esimerkiksi ylijännitesuojat, sähköjohdot, sähkölaitteet ja laturit saattavat edellyttää mukauttamista. Litiumakuilla on erilainen lataussykli, joten myös generaattori on ehkä suojattava tai vaihdettava.

Litiumakkujärjestelmä on suojattava akustonvalvontajärjestelmällä (engl. Battery Management System, BMS). Järjestelmä valvoo akun toiminnan eri osia, ja jos jokin parametri poikkeaa, järjestelmä pysäyttää akun toiminnan. Esimerkiksi akkujen lataus pysäytetään, jos lämpötila nousee yhtäkkiä. Akkukielellä sanotaan, että tällöin estetään ”lämpökarkaaminen”, mitä puhekielessä voitaisiin kutsua akkupaloksi.

2: Paloturvallisuudesta on pidettävä huolta

Kaikki akut on kiinnitettävä paikoilleen, jotta ne eivät pääse liikkumaan merenkäynnin, turpoamisen ja kallistumisen seurauksena. On myös suositeltavaa sijoittaa akut paikkaan, jossa niitä on helppo valvoa ja jossa niiden luokse pääsee helposti, jotta tilan saa pidettyä kuivana ja puhtaana.

Palavaa litiumia on erittäin vaikea sammuttaa tavanomaisin keinoin. Markkinoilla on tällä hetkellä sammuttimia, jotka on tarkoitettu pienille litiumakuille, mutta ne riittävät harvoin veneen akuille. AVD on uusi palosammutin, joka toimii muodostamalla peittävän kerroksen, joka jäähdyttää palopesäkkeen. Tulevaisuudessa AVD-sammutin saattaa olla käyttökelpoinen myös suurille litiumakuille.

3: Akkujen on oltava sellaisessa paikassa, että niitä voidaan viilentää tuulettamalla

Litiumakkujen lataus ja käyttö voivat saada lämpötilan kohoamaan nopeasti. Siksi niitä on pidettävä paikassa, josta lämmön saa johdettua pois.

4: Veneen sähkölaitteiden on oltava akkujärjestelmään sopivia

Litiumakuilla voi olla korkeampi latausjännite kuin lyijyakuilla, minkä takia veneessä olevia laitteita on ehkä mukautettava. Akun erilainen jännite voi esimerkiksi vaikuttaa jääkaapin termostaattiin, minkä seurauksena jääkaappi saattaa kylmetä liikaa.

 

Millainen akku sopii sinun veneeseesi?

Akkuvirran tarve määräytyy täysin sen mukaan, mitkä veneen laitteet tarvitsevat sähkönsyöttöä. Jääkaapit ja pakastimet kuluttavat paljon virtaa, mutta myös plotterit, tutkat ja muut navigointilaitteet tarvitsevat vakaan sähkönsyötön. Ankkurikelat ja keulapotkurit puolestaan tarvitsevat lyhytaikaisesti suuren tehon. Tällöin yksi vaihtoehto voi olla erillinen akku, jolla turvataan sähkönsyöttö, oli käyttöakkujen tila mikä tahansa.

”Veneiden omistajien on oltava tietoisia akkuihin liittyvistä riskeistä”, sanoo Alandian Loss Prevention ‑toiminnan eli vahinkoja ehkäisevän työn johtaja Martti Simojoki, joka toimi aikaisemmin komentajana kauppamerenkulussa.

”Se edellyttää huomion kiinnittämistä yksityiskohtiin, kuten akun jännitteeseen, mahdollisiin vaurioihin ja sähköjärjestelmän huoltotarpeisiin. Tarkista, että akkujärjestelmä on ehjä ja puhdas”, Simojoki kehottaa ja muistuttaa, että pohjoinen ilmasto asettaa erityisvaatimuksia.

”Akustonvalvontajärjestelmällä varustettua litiumakkua ei saa ladata pakkasella, joten siinä tulisi olla sisäänrakennettu toiminto, joka lämmittää akun. Jos litiumakkua säilyttää kylmässä pitkään, on selvitettävä, tarvitaanko sen kanssa erityistoimenpiteitä. Eri akut vaativat erilaisia toimenpiteitä, ja akun toimittajan tai valmistajan on osattava vastata niitä koskeviin kysymyksiin.”

Kuva Martti Simojoki
Martti Simojoki johtaa Alandiassa vahinkojen ehkäisyyn tähtäävää työtä.

Uudessa sähkömoottorilla toimivassa veneessä on useimmiten akkuihin mukautettu sähköjärjestelmä ja myös järjestelmiä, jotka huolehtivat erilaisista käyttövoima- ja kulutustarpeista. Teholähteenä toimivia akkuja on saatavana useita erilaisia.

”Tunnetut tuotemerkit ja hyvä yhteys toimittajaan ovat usein merkki siitä, että akut ja akkujärjestelmä ovat laadukkaita ja että sinä veneenomistajana saat apua teknisissä kysymyksissä”, Simojoki sanoo.

”Jos olet epävarma, millaiset akut sopivat veneeseesi, voitko asentaa ne itse vai pitääkö se jättää ammattilaisten tehtäväksi, ota yhteyttä luotettavaan venekauppiaaseen, korjaamoon tai meihin!”

Me Alandialla tunnemme veneilyn. Haluamme kertoa vesillä liikkujille turvallisesta veneilystä, veneen omistamisesta ja vakuuttamisesta. Sillä veneily on parasta silloin, kun tietää, mitä tekee. Tunne veneily Alandian kanssa: lue lisää venevakuutuksista tästä ja seuraa meitä myös somessa.

Laske vakuutuksen hinta

Aiheeseen liittyvät artikkelit

markning-sec

Perämoottorin ja veneen merkitseminen kannattaa – varas ei huomaa näkymätöntä merkintää

Veneen ja perämoottorin merkitseminen on tärkeää, jotta poliisi, rannikkovartiosto ja…
dieselbakterier_kan_leda_till_motorstopp

Dieselbakteerit voivat pysäyttää moottorin

Onko veneessäsi dieselmoottori? Pidä huolta etteivät dieselbakteerit tee polttoaineesta paksua…
Vesillelasku

10 arvokasta vinkkiä veneen vesillelaskuun

Lue vahinkopäällikkö Ricard Sjöströmin parhaat vinkit ennen vesillelaskua. Monet uskovat…