Hyödyllisiä vinkkejä poiju- ja ankkurikiinnitykseen
Onko suunnitelmissasi ankkuroida lahteen tai viettää yö luonnonsatamassa? Tiedätkö, millainen ankkurimalli sopii veneellesi parhaiten? Meillä Alandiassa on monipuolista tietoa erilaisten ankkurien ja poijujen toimivuudesta, kysy meiltä, jos ankkurivalinta mietityttää.
Ankkurikiinnitys
Onko suunnitelmissasi ankkuroida lahteen tai viettää yö luonnonsatamassa? Markkinoilta löytyy monenlaisia ankkureita ja parhaan mallin valinta voi tuottaa vaikeuksia.
Miten painava ankkuri tarvitaan?
Hyvän lähtökohdan saat seuraavalla laskukaavalla: Veneen pituuteen metreissä lisätään veneen leveys metreissä ja paino tonneissa. Yhteissumma kertoo tarvittavan ankkurin painon kiloina.
Myös kunnon vetokulma on tärkeä. Liian laaja kulma lisää irtoamisen riskiä. Lähtökohtaisesti ankkuriköydellä on hyvä olla pituutta 4–5 kertaa vedensyvyyden verran.
Pohja ratkaisee
Ankkurin malli ja pohjan koostumus ratkaisevat sen, kuinka hyvin ankkuri pitää. Merenpohjan olosuhteetkin vaihtelevat – on kalliota, kiveä, rehevää kasvillisuutta, hiekkaa ja savea, joko kovaa tai irtonaista.
Yksi tavallisista ja käytännöllisistä vaihtoehdoista on naara-ankkuri. Se toimii hyvin pienemmissä veneissä ja enimmäkseen kovasta savesta koostuvassa pohjassa.
Suurempiin, yli 20-jalkaisiin veneisiin suositellaan aura-ankkuria. Tunnettuja merkkejä ovat esimerkiksi Bruce ja Force. Malli on monikäyttöinen, ankkuri kaivautuu syvälle ja sopii hyvin irtonaiseen, hiekasta, savesta, mudasta tai sorasta koostuvaan pohjaan.
Hiekalla
Hiekkapohjassa toimii parhaiten levyankkuri. Tunnetuinta Danforth-merkkiä ovat kopioineet muut valmistajat, kuten Fortress, Facett ja Britany. Malli tartuu kehnommin levä- ja kivipohjaan.
Lautasen muotoinen pyöreä ankkuri sopii hyvin lyhytkestoiseen ankkurointiin päiväsaikaan. Yökiinnitykseen se on sopimaton.
Valitse ankkurointipaikka tarkoin ja ole valmis vaihtamaan paikkaa
Pohjan koostumus käy ilmi merikartasta. Valitse kulloiseenkin pohjaan sopivin ankkurimalli ja tarkista tasaisin väliajoin, että ankkuri on tukevasti paikoillaan.
Ota huomioon myös vallitseva ja tuleva sää sekä mahdollinen muu lähistön vesiliikenne, joka saattaa tuottaa voimakkaampaa aallokkoa.
Ole valmis vaihtamaan ankkuripaikkaa, jos sää muuttuu tai ankkuri pettää.
Poijukiinnitys
Poijukiinnityksellä on etunsa. Usein siihen päädytään, kun laiturin lähellä on liian matalaa tai jos venepaikoista on pulaa. Näillä neuvoilla poijukiinnitys sujuu turvallisesti.
Itse poijuankkurin pitää olla riittävän painava. Siihen pätee seuraava nyrkkisääntö: jos vene painaa puoli tonnia, on ankkurin oltava vähintään 200-kiloinen. Jos taas veneen paino on kaksi tai neljä tonnia, tarvitaan vastaavasti 300 tai 600 kilon ankkuri.
Myös pohjan laatu vaikuttaa asiaan. Ankkuri pitää parhaiten savivoittoisessa pohjassa, suojaisessa satamapaikassa. Jos taas pohja on enimmäkseen kiveä ja kalliota, on valittava painavampi ankkuri. Myös tupla-ankkurin käyttö voi olla paikallaan. Siinä tapauksessa ankkurit on yhdistettävä kettingillä.
Köysi
Sopiva veneen ja poijun välisen kiinnitysköyden mitta on noin kolmannes veneen pituudesta. Eli 3,5 metrin köysi sopii 10-metriselle veneelle. Liian pitkä köysi saattaa sotkeutua köliin tai potkureihin. Liian lyhyttä köyttä käytettäessä poiju taas saattaa siirtyä kovassa tuulessa tai vedenpinnan noustessa.
Luonnollisesti on syytä muistaa myös riittävän laaja kääntövara poijun ympäri kaikissa tuulensuunnissa!
Huolto
Tarkasta poiju säännöllisin väliajoin! Käytä poijun ja ankkurin välissä aina mahdollisimman paksua, vähintään 10 mm paksuista galvanoitua kettinkiä. Myös sakkelin on oltava galvanoitu. Tarkista kettingin kunto joka vuosi!
Me Alandialla tunnemme veneilyn. Haluamme kertoa vesillä liikkujille turvallisesta veneilystä, veneen omistamisesta ja vakuuttamisesta. Sillä veneily on parasta silloin, kun tietää, mitä tekee. Tunne veneily Alandian kanssa: lue lisää venevakuutuksista tästä ja seuraa meitä myös somessa.