Hätäsoihtutestit | Alandia
Testit

Hätäsoihtutesti

Testiimme vertailtaviksi valittiin kaksi suosittua elektronista hätäsoihtumallia: Ocean Signals EDF1 ja Odeo Flare MK3.

Ndbloss

Soihdut kiinnitettiin meripelastusaluksen perään, toinen toiselle ja toinen toiselle kyljelle noin kahden metrin korkeuteen vedenpinnasta. Soihtujen välinen etäisyys oli noin neljä metriä.

– Suoritimme kaksi testiä eri tilanteissa, yhden hämärässä päivänä, jolloin myös näkyvyys oli huono, toisen myöhemmin pimeämmässä, mutta päivänä, jolloin näkyvyys oli parempi, testinvetäjä Denniz Corsman kertoo.

Ensimmäisessä testissä, jossa näkyvyys oli huonompi, molemmat soihdut näkyivät jopa noin 4,5 kilometriin asti. Ocean Signalsin soihdun valo erottui selvemmin ja näkyi kahdesta testatusta mallista paremmin. Toisessa testissä, jonka aikana oli pimeämpää, mutta näkyvyys oli parempi, molemmat soihdut näkyivät noin 5 merimailiin eli 9 kilometriin. Tässäkin testissä Ocean Signals EDF1 näkyi näistä kahdesta elektronisesta soihdusta paremmin.

– Käänsimme vielä alusta, jolloin tarkkailijat näkivät soihdut eri kulmasta. Halusimme nähdä vaikuttaisiko se valon näkyvyyteen. Ja näin todella kävi: kulmalla on vaikutusta siihen, kuinka voimakkaana katsoja havaitsee valon, Denniz sanoo.

Lisäksi todettiin, että merenkulkulaitoksen pelastushelikopterin miehistö näki valon selvästi yli 5 merimailin päästä pimeänäkölaseilla.

Uuden tekniikan kolme etua

Denniz korostaa, etteivät elektroniset hätäsoihdut korvaa perinteisiä, pyroteknisiä hätäsoihtuja, joiden valovoima on huomattavasti suurempi, noin 15 000 cd, kun se elektronisilla soihduilla on vain noin 100 cd.

– Uudella LED-tekniikalla on kuitenkin hyviäkin puolia: elektronisen hätäsoihdun valaisuaika on jopa kuusi tuntia ja vilkkuvana se erottuu hyvin muista valonlähteistä. Pyrotekninen hätäsoihtu palaa tehokkaasti noin 60 sekuntia, kertoo Denniz.

Kolmas elektronisten hätäsoihtujen etu on niiden vaarattomuus, minkä ansiosta koko miehistö voi käsitellä niitä.

– Tulimmekin siihen tulokseen, että elektroninen hätäsoihtu lisää turvallisuutta ja puoltaa siksi paikkaansa veneessä pyroteknisiä hätäsoihtuja täydentävänä välineenä, tiivistää Denniz

Tekniset tiedot:

Ocean Signalissa käytetään erityisvalmisteista paristoa, kun taas Odeon Flare toimii tavallisilla AA-litiumparistoilla.

OCEAN SIGNAL EDF1 – LED-teknologia

  • 4 vaihtoehtoista asetusta ja SOS-toiminto
  • Virtalähde: Litium-primääriparisto, Ocean Signal Special
  • Kemia: LiMnO2
  • Käyttöaika > 6 tuntia
  • Valon voimakkuus: Valmistajan tiedot puuttuvat.
  • Toimintalämpötila: –20 – +55°C
  • Säilytyslämpötila:  –30 – +70°C
  • Vesitiiviys: >10 meter
  • Paino: 155 g
  • Pituus:187 mm
  • Halkaisija: 42 mm

ODEON FLARE MK3 – LED-teknologia

  • Virtalähde: 3 x AA L91 litium
  • Käyttöaika >6 timmar
  • Valon voimakkuus: 100 cd
  • Toimintalämpötila: –40 – +60°C
  • Vesitiiviys metrin syvyyteen saakka veden pinnan alla 30 minuuttia
  • Pituus: 255 mm
  • Halkaisija: 50 mm
  • Paino: 225 g
utombordare-bla

MOOTTORIVENE - SISÄMOOTTORI

utombordare-bla2

MOOTTORIVENE - PERÄMOOTTORI

segelbat-bla

PURJEVENE

vattenskoter-bla

VESIJETTI

Aiheeseen liittyvät artikkelit

alandia-rbk-15

Alandian pelastusliivitesti

Pelastusliivi on todellinen hengenpelastaja vesillä, mutta millainen liivi pitäisi valita?…
navigationsappar

Paras navigointiohjelma, navigointisovellus?

Kymmenelle tablettitietokoneelle ladattiin navigointisovelluksia (joita kutsutaan jäljempänä sovelluksiksi) ja merikarttoja…
plotter

Karttaplotteritesti

Vesillä on voitava luottaa varusteisiinsa. Joka säällä ja kaikissa tilanteissa.…