”Alla kan sänka sin bränsleförbrukning för båten”
Att minska båtens bränsleförbrukning är bra för både miljön och plånboken. Alla kan köra mer ekonomiskt med ändrat körbeteende, enligt Jan Snöberg som undervisar på Sjöfartshögskolan, Linnéuniversitetet.
– Mycket handlar om attityd – den som är medveten om hur körsättet påverkar bränsleåtgången minskar också förbrukningen.
För ett rederi innebär optimerad bränsleförbrukning stora besparingar och det förekommer krav på utbildning i ecodriving inom sjöfarten. Den enskilt viktigaste faktorn för att minska förbrukningen är att den som kör är medveten om hur körsättet – acceleration, planering av rutten, marschfart och fart inför tilläggning – påverkar hur mycket bränsle som går åt.
– Det är samma principer som gäller för fritidsbåtar. Många gillar när det mullrar lite extra och man är van att svänga mycket och variera gaspådraget för att det upplevs som kul och kanske ser häftigt ut. När man går in till bryggan så är det full fart och så hakar man i bojen i farten. Men vi ser att beteendet ändras när man dels vet hur körsättet påverkar förbrukningen, dels är motiverad att köra optimerat, säger Jan Snöberg som är sjökapten i grunden, lektor på Sjöfartshögskolan i Kalmar och har båtliv som fritidsintresse.
Sedan drygt tio år har utbildning, forskning och utveckling i ecodriving, eller optimerad energianvändning som det också heter, genomförts på skolan – resultaten visar att utbildningen med bland annat övningar i simulatorer fungerar mycket bra.
– Om vi håller en kurs för ett visst rederi eller en generell kurs på Sjöfartshögskolan så minskar alltid förbrukningen, när vi jämför deltagarnas förbrukning vid kursstart och avslutning av kursen.
– Ett typiskt exempel är en kurs som vi nyligen genomförde med ett rederi här. På tre dagar sjönk deltagarnas förbrukning med 13 procent. Sedan mätte redaren en förbättring i sin verksamhet på 10 procent.
De viktigaste tekniska faktorerna för att minska bränsleförbrukningen är…
…ett rent skrov. Det ger lägre friktion och kräver mindre energi för att färdas genom vattnet.
…att accelerera i en takt som ger propellern eller propellrarna maximalt drag. Att anpassa gaspådraget efter båtens skrov, vikt och motorer kan påverka förbrukningen en hel del.
…att välja en marschfart som är optimal för minsta bränsleförbrukning. Den mest ekonomiska hastigheten varierar från båt till båt. Generellt drar en planande båt minst när den nått planingshastighet och ligger horisontellt med liten skrovyta i vattnet. En deplacementbåt har en så kallad deplacementsfart när bogvågen är lika lång som skrovet och ger minsta motstånd i vattnet.
…att inte variera hastigheten mer än nödvändigt och att minska farten genom att minska gaspådraget i tid. Vid tilläggning är det mer ekonomiskt att inte använda motorn för att bromsa eller minska farten abrupt med tamp i boj eller pollare.
Även båtens vikt och skrovform har stor påverkan på bränsleåtgången. I dag kan man på många båtar följa förbrukningen av bränsle per sjömil i realtid, men det går också att jämföra hur långt man har åkt och hur mycket som går åt i olika farter och omständigheter för att kartlägga hur åtgången påverkas av fart och sjö.
– Varje båtägare bör ta reda på ungefär vilken fart som är den mest ekonomiska för just den egna båten. Bara vetskapen om optimal marschfart gör att de flesta också anpassar körningen, säger Jan Snöberg som själv förändrat sitt sätt att köra båt:
– Visst vill jag också hinna till den där favoritplatsen i fina viken, men numera planerar jag på ett annat sätt än jag gjorde tidigare. Vi är många som vill ha rejäla marginaler och löser det genom hög hastighet tills man upplever att man bara har en kort bit kvar och kan slappna av. Men i stället kan man räkna ut hur lång tid färden faktiskt tar i en viss fart och hålla sig till den hela vägen. En jämn fart, i det optimala driftläget, resulterar i en klart lägre bränsleförbrukning.
Hur man lyckas optimera sin körning för minsta möjliga förbrukning är individuellt, visar erfarenhet från Sjöfartshögskolans utbildningar.
– I snitt är det initialt dubbla förbrukningen mellan ytterligheterna i en grupp som vi undersöker eller undervisar. Den person som använder minst bränsle i en simulering från punkt A till B, med exakt samma förutsättningar, förbrukar ungefär hälften så mycket som den som förbrukar mest.
Det har visat sig att det inte spelar någon roll vilken bakgrund eller erfarenhet som finns i en grupp: körsättet och attityden är individuell. Genom att sätta fokus på körsättet och vad det kostar med onödiga manövrar sjunker gruppens medelförbrukning, samtidigt som de med största förbrukningen avsevärt minskar den. En av framgångsfaktorerna är att sätta fokus på attityd och medvetenhet, körtekniken är individuell.
Samtidigt ger undervisning i eco-driving alltid resultat och erfarenheten visar att bränsleförbrukningen kan halveras utan att äventyra säkerheten. För att upprätthålla den optimala bränsleanvändningen måste den som kör bli fortsatt påmind och motiverad.
– Man kan göra det till ett roligt inslag i båtlivet och tävla med sig själv i att optimera bränsleåtgången. Det är ett sätt att få eco-driving på agendan. På lång sikt är det attityden som visat sig vara avgörande, säger Jan Snöberg.