Hoppa till huvudinnehåll
yucar-fotografik-cfR-V1QuEKw-unsplash

Anmäl båtskada

För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt – börja med att fylla i en skadeanmälan på Mina sidor.

Det här behöver vi från dig:

• Dina kontaktuppgifter och försäkringsnummer

• När, var och hur skadan inträffade – beskriv gärna steg för steg

• Orsak till skadan – t.ex. grundstötning eller kollision

• Bilder på skadan – eller bild på skadeplatsen om det är relevant

• Skaderapport med bilder och reparatörens kostnadsestimat för återställning av båten, om du har det

Vid stöld – bifoga alltid:

• Polisanmälan med diarienummer

• Bilder på båt, motor och skrovnummer

HAR DU RÅKAT UT FÖR STÖLD, SKADEGÖRELSE ELLER INBROTT?

  1. Gör först en polisanmälan.
  2. Anmäl därefter skadan till Alandia och bifoga polisanmälan (eller meddela diarienummer).

 

VID AKUT SKADA

  1. Vid nödläge/osäkert läge ring alltid 112.
  2. Ifall du behöver assistans kontakta Sjöräddningens alarmnummer 0294 1000 eller VHF-kanal 16 / VHF-DSC 70.

Läs också om Trossen.

 

ALANDIAS SKADESERVICE

Alandias skadeservice är öppen vardagar 8.30 – 16.30, tfn 020-52 52 52 (lna/msa)

 

När du kontaktar oss via mejl

  • Ange alltid skadenummer i ämnesraden
  • Svara gärna i samma mejltråd så kan vi hjälpa dig snabbare

Du når oss på: vahingot@alandia.com

 

Kan du inte göra skadeanmälan på Mina Sidor?

Om du saknar BankID eller inte har möjlighet att logga in:
Anmäl skadan via formuläret i länken nedan.

När en skada inträffar

1

Gör en skriftlig skadeanmälan

Som privatkund ska du göra en skriftlig skadeanmälan via Mina sidor. Om du är en företagskund, ska du fylla i skadeformuläret som du hittar här ovan.

2

Skadehantering

Alandias skadeservice bedömer om skadan är ersättningsbar enligt villkoren och vilken ersättning som kan bli aktuell efter eventuella avdrag. Vid behov ber vi om tilläggsuppgifter angående skadan. Behövs tilläggsuppgifter så skickar vi kompletteringsbegäran per e-post. Ersättningsbeslutet fattas när vi har fått all information om både skadan och kostnaderna.

3

Ersättningsbeslut

Om vi ersätter skadan, betalas ersättningen ut enligt beslutet. Som kund beställer du själv reparationen.

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Båtägaren bär ansvar att båten tas hand om. Som försäkringstagare är du skyldig att iaktta räddningsplikten genom att på alla sätt försöka undvika eller hindra en hotande fara som kan leda till att en skada uppstår. Om det inte lyckas skall du efter bästa förmåga försöka begränsa skadans omfattning. Alandia hjälper till med kostnader för röjning av olycksplats och borttagning av vrak om du enligt lag är skyldig till det.

Om du inte är nöjd med Alandias beslut om ersättning skall du i första hand ta kontakt med din skadereglerare för att få närmare information om grunderna för beräkningen.