Hoppa till huvudinnehåll
yucar-fotografik-cfR-V1QuEKw-unsplash

Hur anmäler jag en båtskada?

Börja alltid med att göra en skriftlig anmälan om du råkat ut för en skada på din båt eller vattenskoter.

Vår skadeservice är öppen vardagar 8.30 – 16.30, tfn 020-52 52 52.

Yrkessjöfart hänvisar vi till Skadeservice för marinförsäkring.

Gör en komplett skadeanmälan

För en komplett skadeanmälan behöver du följande uppgifter:

  • Kunduppgifter (granska att uppgifterna stämmer)
  • Bankkonto (granska att uppgifterna stämmer)
  • Skadeinformation (datum, tid, plats)
  • Försäkringsnummer
  • Beskrivning av händelseförloppet
  • Beskrivning av skadan

I de flesta fall kan reparatören skicka uppskattade reparationskostnader (kostnadskalkyl) samt bilder direkt till oss. Ifall du redan har vidtalat en reparatör och har denna information, kan du lägga in den i skadeanmälan.

När en skada inträffar

1

Gör en skriftlig skadeanmälan

Som privatkund ska du göra en skriftlig skadeanmälan via Mina sidor. Om du är en företagskund, ska du fylla i skadeformuläret som du hittar här ovan.

2

Skadehantering

Skadeservicen tar emot din anmälan och reglerar skadan. Vid behov ber vi om tillägsuppgifter om skadan. Kompletteringsbegäran kommer till Mina sidor.

3

Ersättningsbeslut

Om båten ska repareras kan du föra den till en reparatör. I de flesta fallen kan reparatören skicka bilder och en kostnadskalkyl till oss. Då vi har all information om skadan och kostnaderna, tar vi ersättningsbeslutet.

HAR DU RÅKAT UT FÖR STÖLD, SKADEGÖRELSE ELLER INBROTT?

  1. Gör först en polisanmälan.
  2. Anmäl därefter skadan till Alandia och meddela diarienummer/bifoga polisanmälan.
  3. När vi har tagit emot din skadeanmälan kontaktar vi dig för vidare instruktioner.

VID AKUT SKADA

  1. Vid nödläge/osäkert läge ring alltid 112.
  2. Ifall du behöver assistans kontakta Sjöräddningens alarmnummer i Finland 0294 1000 eller
    VHF-kanal 16 / VHF-DSC 70. Läs också om Trossen.

Saknar du bankkoder?

Fyll i dina kontaktuppgifter nedan, så återkommer vi till dig med instruktioner för skadeanmälan via e-post. 
  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår personuppgiftspolicy.

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Båtägaren bär ansvar att båten tas hand om. Som försäkringstagare är du skyldig att iaktta räddningsplikten genom att på alla sätt försöka undvika eller hindra en hotande fara som kan leda till att en skada uppstår. Om det inte lyckas skall du efter bästa förmåga försöka begränsa skadans omfattning. Alandia hjälper till med kostnader för röjning av olycksplats och borttagning av vrak om du enligt lag är skyldig till det.

Om du inte är nöjd med Alandias beslut om ersättning skall du i första hand ta kontakt med din skadereglerare för att få närmare information om grunderna för beräkningen.