Hoppa till huvudinnehåll

Finlands mest nöjda båtförsäkringskunder finns åter hos Alandia

Epsi sv

Alandia, specialiserat på marin-, transport- och fritidsbåtförsäkringar, har återigen tagit förstaplatsen i EPSI Ratings kundnöjdhetsundersökning för båtförsäkringar. Alandias kundnöjdhet 78,3 ligger tydligt över branschens medelnivå och stärker bolagets position som den mest pålitliga försäkringspartnern för båtägare i Finland.

Årets ranking för båtförsäkringsbranschen visar att tre bolag når nivån ”mycket nöjda kunder” (75+). Alandias resultat har stigit sedan undersökningen gjordes sist för två år sedan, och bolaget toppar åter listan. Med 78,3 poäng fortsätter Alandia att vara den aktör som levererar den starkaste helhetsupplevelsen till sina kunder.

”Alandias resultat är ovanligt jämnt och starkt. Bolaget utmärker sig inte bara inom enskilda områden, utan lyckas konsekvent skapa högt värde genom hela kundupplevelsen, mer än sina konkurrenter”, säger Heidi Laitinen, landschef på EPSI Rating Finland.

Alandias varumärke upplevs som tydligt och specialiserat. Det syns i det övergripande intrycket av servicen och ännu starkare i båtförsäkringsprodukterna och villkoren, där Alandia placerar sig klart högst i branschen. Kunderna upplever att Alandia förstår de verkliga riskerna inom båtlivet och erbjuder försäkringslösningar som är anpassade därefter.

Jonas Bäcklund, försäljnings- och kundservicechef för Alandias båtförsäkringar, gläds åt resultatet:
”Vi på kundservice är särskilt stolta över det förtroende våra kunder visar oss, något som verkligen syns i årets EPSI-resultat. Jag tror att våra kunder framför allt uppskattar att de nästan alltid når oss inom 30 sekunder och i princip aldrig behöver stå i telefonkö. Dessutom är alla våra medarbetare själva båtmänniskor. Vi kan båtar och båtlivet, och det gör att vi kan tala samma språk som våra kunder”, säger Bäcklund.

Årets undersökning bygger på intervjuer med cirka 1 000 finska båtförsäkringskunder. Intervjuerna genomfördes 15.10–6.11.2025.

”Det här resultatet gläder oss särskilt mycket eftersom vi haft stora förändringar under året. Vi har genomfört en omfattande systemförnyelse där vi bytt försäkringssystem, webbshop och kundernas Mina sidor. Med dessa förändringar vill vi kunna erbjuda en ännu bättre kundupplevelse framöver. Jag vill rikta ett varmt tack till våra kunder för deras tålamod under resans gång och till vår personal för ett fantastiskt arbete med att utveckla kundupplevelsen”, sammanfattar Heikki Karlsson, direktör för Alandias båtförsäkringverksamhet.

 

Vi på Alandia kan båtlivet. Vi vill dela med oss av vår kunskap om säkerhet på sjön, båtskötsel och båtförsäkringar. Låt Alandia göra ditt båtliv enklare: följ oss på sociala medier och hitta din båtförsäkring här!