Vanliga frågor och svar
Kontakta Alandias kundtjänst för att få en ny faktura på ditt språk. Bankkontonummer och referensnummer är samma på finska och svenska.
Alandias fakturor skickas av betalningstjänstleverantören Waytobill. Din faktura kommer till dig via e-post eller enligt den automatiska betalningsmetod du valt. Fakturorna syns inte längre på Alandias Mina Sidor.
Ibland skickas påminnelser ut före betalningen har registrerats hos Alandia. Det tar normalt 2-4 bankdagar för en betalning att nå Alandia via banken. Kontrollera också att du betalat till rätt konto och med rätt OCR nummer (på SEK sidan, referensnummer på EUR sidan), samt ha ett kontoutdrag tillgängligt när du kontaktar Alandia, så kan vi enklare hjälpa dig.
Alandias nya kontonummer är:
Ålandsbanken: FI30 6601 0010 9941 76
Waytobill är Alandias betaltjänstleverantör.
Nej. Kontrollera om fakturan avser samma försäkring och belopp innan du gör en betalning.
Om du betalar i flera rater, kommer betalningsraterna att vara olika stora eftersom vi fakturerar enligt säsongsvarierad premieförbrukning. I praktiken betalar du mindre för vinterhalvåret, och mer för sommarhalvåret. Fördelningen framgår bäst ur illustrationen nedan:
Du kan betala i 1, 2 eller 4 rater.
SEPA Direct debit är en standardiserad betalningstjänst för direktbetalningar i euro. Den kan användas både för att betala inhemska betalningar i Finland och betalningar inom SEPA-området. Genom att välja SEPA direct debit hos Alandia kommer dina fakturor att betalas enkelt och automatiserat via din nätbank.
Kontakta oss via Mina sidor här på webben. Du kan även skicka mail till kundtjanst@alandia.fi eller ringa oss på tel. +358 (0)20 – 52 52 52 (lna/msa)
Nya Mina sidor
Vi har gjort en uppdatering på Mina sidor och jobbar kontinuerligt för att det ska vara enkelt och smidigt för dig att sköta försäkringsärenden hos oss.
Under en övergångsperiod kan det ske fördröjningar med vissa funktioner på Mina sidor. Märker du störningar eller har du svårt att hitta det du letar efter så är du varmt välkommen att ringa vår kundservice på +358 20 52 5252 (lna/msa) så får du hjälp snabbt via telefon.